Thomas Bennelind: Bennelind: Kan Jens Stoltenbergs krav ge Strömstadsborna hopp?

Infrastruktursatsningar är hetare och viktigare än någonsin. Frågan är om norra Bohuslän är med på banan, eller om kommande generationer i regionen får nöja sig med nostalgitåget och spottlängden till vajerräcket?

ANNONS
|

Arbetet med att färdigställa tunnlarna på Bohusbanan försenas. Hösten 2024 kan i dagsläget bli som bäst 1 januari 2025, enligt Trafikverket.

Förseningen spränger budgeten med marginella 300 miljoner kronor. Projektledaren Jonathan Isaksson tar ansvar och är självkritisk.

”Med facit i hand kunde saker ha gjorts bättre, säger han till Bohusläningen.

Klart är en sak om sakernas tillstånd: Sorgebarnet till järnvägssträcka fortsätter att vara sorglig.

Personligen kändes det inte som någon kioskvältare – alltså stor sensation som vi pratar om inom tidningsvärlden. Och bara det är sorgligt. Förväntningarna är numera så lågt ställda på ansvariga att axelryckningen och uppgivenheten är standard.

ANNONS

Västlänken spränger miljardbudget

Samma sak gäller haveriet Västlänken. Här har det också skarvats en del med pengarna.Totalkostnaden heter numera 38,5 miljarder kronor istället för ursprungsbudgeten 28,4 miljarder. Nätt ökning av kostnaden mellan cirka 20-35 procent, enligt Trafikverket.

Kommunikationerna med kollektivtrafiken från Strömstad till Göteborg får en man som snart ska fylla 40 år att rycka på axlarna och konstatera att sirapen på järnvägen bara blir tjockare för åren som går. Suckarna av uppgivenhet blir högre.

Faktum är ändå att förseningen gör att man slipper stoppen Ljungskile, Stenungsund, Stora Höga, Kode och Ytterby.

Istället åker man direkt till Trollhättan och sedan snabbspåret till Göteborg. Det är en tidsbesparing på åtminstone 20 minuter. Den mentala besparingen, desto större för själen.

Jens Stoltenberg uttalade sig om infrastruktur i samband med att Sverige blev medlem i Nato. Försvarsalliansens ordförande menade att landet måste satsa mer på militär och civil infrastruktur.

Sofia Rydgren Stale: ”Sveriges kapacitet räcker inte”

För den som levt under en sten de senaste decennierna: transport- och vägnätet är minst sagt undermåligt – liksom de medicinska förutsättningarna på sjukhusen.

Sofia Rydgren Stale, ordförande Läkarförbundet, kommenterar i en intervju med Sverige Radio Ekot den 24 mars hur väl rustat Sveriges sjukhus är vid en kris.

”Stora delar av den svenska sjukvården går in i stabsläge under till exempel industrisemestern. Det tycker jag säger mycket om vilken kapacitet vi har för att klara större kriser.”

ANNONS

Hon fortsätter:

”Sveriges kapacitet räcker inte och det främsta skälet är att det saknas personal och vårdplatser. Idag har vi brist på specialistläkare. Det kommer att vara en viktig kompetens för att stärka vår beredskap och förmåga att hantera en masskadesituation”, säger Sofia Rydgren Stale.

När Sverige blev medlem i Nato synades landets infrastruktur. Korten på bordet är ett luftslott.

Att undermåligheten är så iögonfallande visar med all tydlighet på antingen politisk inkompetens eller förnekande av verkligheten utanför maktens bostad i Stockholm.

Samtidigt räcker det att läsa skräckberättelserna från valfri stad i Sverige om de kriminella nätverkens expansioner. Jag avundas inte statsminister Ulf Kristerssons (M) problemhög.

Bennelind: ”Välkomnar Stoltenbergs krav”

Däremot välkomnar jag Jens Stoltenbergs krav på att Sverige måste stärka infrastruktur. Kanske det på sikt innebär att tåget från Strömstad till Göteborg, och då talar jag inte om 100 år, kan ta sig fram utan att behöva ställas in på grund av löv på rälsen.

Eller att standarden på E6:an norr om Munkedal mot Strömstad höjs och att därmed avståndet till vajerräcket och vägrenen är mer än en spottlängd och bredare än en famn.

Jag som lokaljournalist på Strömstads Tidning har varken makt, lön och kunskap för att knäcka koden.

Däremot har jag, liksom medborgarna och skattebetalarna, rätten att ställa krav på de som blivit utsedda att ta Sverige och nästa generation in i framtiden.

ANNONS

Frågan om landets infrastruktur är viktigare än någonsin.

Thomas Bennelind
Nyhetsreporter och sportredaktör
Thomas Bennelind
ANNONS