Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt Strömstads Tidning
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Lars Georgsson vill ha tillbaka ankaret till Plagen. Bild: Jakob Simonson, Marita Adamsson
Lars Georgsson vill ha tillbaka ankaret till Plagen. Bild: Jakob Simonson, Marita Adamsson

Strömstad och dess varumärke

Lars Georgsson: "Jag har svårt att hitta en bättre symbol för vår historia än det nu restaurerade ankaret från 1700-talet".

Under två år har det pågått ett arbete med att ta fram ett varumärke för Strömstad. Detta har mynnat i att vi har fått dels ett s.k.”varumärkeslöfte” som lyder: Havet i centrum och livet i fokus och dels en arsenal av flaggor, dekaler och skyltar med det numera åtminstone av Strömstadsborna välkända emblemet med bokstäver och ett ankare med ett litet hjärta. En större plastmodell av detta sattes olyckligtvis upp på Plagen där det tidigare stod ett riktigt ankare.

Hela detta arbete har skett med hjälp av 1,2 miljoner kronor från EU och lika mycket i form av arbetsinsatser från kommunen. Huruvida detta nya varumärke därmed är en god investering skall jag avstå från att ha synpunkter på.

LÄS MER: Beslutet om platsvarumärket är väl förankrat

LÄS MER: Plast, turism och kultur

Men jag vill gärna citera en utgångspunkt i den ordrika varumärkesstrategin på 59 sidor som jag läst. Där sägs bl.a. om vår historia: ” För att leva i nuet och sikta på framtiden behövs kunskap om och förståelse för svunna tider. Strömstad har en rik och intressant historia som format kommunen till vad den är idag. Historian är därmed en viktig del av varumärket. Vår historia som handelsplats och havskurort har lagt grunden för ett gott värdskap. Fiskenäring, hantverk och köpmannatraditioner har format invånare, vår kultur och stadsbild”.

Själv har jag då svårt att hitta en bättre symbol för vår historia än det nu restaurerade ankare från 1700-talet som är ett av de få kvarvarande minnena från den tid då Strömstad spelade en viktig roll i ett stort historiskt sammanhang. Det bör givetvis sättas tillbaka på sin plats på Plagen.

Och det bästa med att göra detta är ju att det tydligen passar alldeles utmärkt i den nya varumärkesstrategin som ett exempel på både historia och kvalificerat hantverk.

Det är som det numera heter en win - win situation!

Lars Georgsson