Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Frank Robra, tidigare församlingspedagog, debatterar med Strömstads Tidnings nyhetschef Jakob Simonson om kyrkoherdens kritiserade uttalande. Bild: Thomas Bennelind, Arvid Brandström
Frank Robra, tidigare församlingspedagog, debatterar med Strömstads Tidnings nyhetschef Jakob Simonson om kyrkoherdens kritiserade uttalande. Bild: Thomas Bennelind, Arvid Brandström

Debatt: Pride i kyrkan: konflikträdsla eller "cancel culture"?

Frank Robra, tidigare anställd i Strömstads pastorat, liknar kritiken av kyrkoherden vid Stasis förtryck i gamla DDR. Han får svar av nyhetschef Jakob Simonson.

Som f.d. anställd i Strömstads pastorat och numera pensionär har jag några tankar kring den aktuella diskussionen.

Jag har tätt samarbetat med kyrkoherde Magnus Sälde och han är säkert inte homofob. Beslutet att inte längre hissa regnbågsflaggan framför kyrkorna i pastoratet kan diskuteras från olika synpunkter.

LÄS MER: Kyrkoherden får kritik för uttalande om "parader"

Jag själv är också mot flaggandet. Svenska Kyrkan ska vara öppen mot alla, varför skulle kyrkan vid 10 olika tillfällen per år hissa samernas flagga, för BRIS, för skogsupproret, for FN m.m.? Det är billigt köpta poäng. Att Magnus inte sökte en dialog och samtal kring hans beslut är oklokt och dålig ledarskapsstil. Var fanns kyrkorådet i detta beslut?

Att diakonen i pastoratet känner sig som att ha spärrats "in i garderoben igen" får stå för honom själv. Det är okej med känslor och att känna sig kränkt, samtidigt där kyrkoherdens tyckande och yttrande är inte i det minsta något ställningstagande mot att kyrkan engagerar sig i HBTQ-frågor.

Det som skrämmer mig mycket mera än Magnus Säldes, må vara okloka men ändå inget mera än endast kontroversiella ord, är kommentarerna på STNB:s Facebook-post! Här handlar det inte längre om olika åsikter, som får och bör diskuteras i en demokrati, utan om att vissa åsikter (som i det här fallet inte delar mainstream-diskussionen om HBTQ-rörelsen) inte ska få finnas.

Om vissa kommentatorer inte bara uttrycker skadeglädje över att Magnus Sälde slutar utan även anser att människor med sådana åsikter helst inte skulle få en anställning någonstans - då är vi inne i ett tänk inte långt från Stasi-DDR, som numera kallas för "cancel culture" och som har blivit ett nytt grön-vänster-drev.

Tyvärr är även Jakob Simonson i sin kommentar inne i samma spår.

LÄS MER: Beklämmande att en präst kan ha så konservativa åsikter år 2021

När man drar en linje från gammaldags prästtänk över kvinnomotståndare till HBTQ-rättigheter är det billiga poäng att dra slutsatsen att man bör hålla sig till privata resonemang och att helst "syssla med något helt annat".

Om någon anser att Magnus Sälde gjorde diskriminerande uttalanden så finns något i Sverige som heter Diskrimineringsombudsman (roligt, jobbar inga kvinnor där?) där man kan anmäla sina betänkligheter. Fram till nån fällande dom är det en annorlunda åsikt som en demokrati tål väldigt väl, lika som tramsiga kommentarer på nämnda Facebook-profil!

Märkligt att Svenska kyrkan köper ut massvis med kyrkoherdar, proster och biskopar med dyra fallskärmar eller tvingar dem att sluta. Livliga diskussioner om kontroversiella ämnen får vi leta efter. Kanske skulle kyrkorådet istället för att driva en s.k. "regnbågscertifiering" sätta igång med en process kring konflikthantering?!

Frank Robra

Lur

Svar direkt från nyhetschefen

Du antyder att jag är inne på ett spår som liknar Stasis förtryck i gamla DDR när jag kritiserar kyrkoherden Magnus Sälde för att han uppmanat konfirmander att vara privata med sin homosexualitet och inte visa den offentligt. Då har du hamnat rätt snett i maktanalysen i det här fallet. Magnus Sälde är som kyrkoherde anställd av Svenska kyrkan och har därmed skrivit under på arbetsgivarens värdegrund i det arbete han utför.

På sin fritid är han förstås fri att uttrycka vilka åsikter han vill om homosexuellas rätt till öppenhet – men i det här fallet handlade det om en predikan till tonåriga konfirmander, och då handlar det om både yrkesutövande och, faktiskt, en form av maktutövande, och det gentemot personer som är i en ålder där man är extra känslig för omvärldens åsikter och attityder.

I övrigt har jag förstås inte hävdat att Magnus Sälde skulle ha brutit mot lagen i form av diskriminering, inte heller har jag hävdat att han skulle vara homofob. Men den åsikt han faktiskt uttrycker i sin predikan är att HBTQ-personer inte bör visa offentligt vilka de är. För det har han fått rättmätig kritik.

Jakob Simonson

LÄS MER: "Jag som HBTQ-person har rätt att vara mig själv"