Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Bohusbanans norra del är i dåligt skick och behöver rustas upp, skriver Christer Wilhelmsson. Bild: Lasse Edwartz
Bohusbanans norra del är i dåligt skick och behöver rustas upp, skriver Christer Wilhelmsson. Bild: Lasse Edwartz

Insändare: Norra Bohusbanan måste förbättras

Christer Wilhelmsson, Järnvägsfrämjandet: Norra Bohusbanan behöver en upprustning, men inga halv­mesyrer utan att hela sträckan rustas upp på en gång.

Idag är standarden på Bohusbanan sämst på norra delen, sträckan Överby-Strömstad undantaget. Allra sämst är delen mellan Munkedal och Uddevalla.

Resandet har ökat kraftigt och fler tåg har satts in. Då behöver standarden förbättras så att tågtrafiken kan snabbas upp. Dessutom ställs större krav på bättre järnväg idag. När det gäller kostnader för detta kan pengar sökas hos EU, Klimat­klivet via Naturvårdsverket och Nordiska investeringsbanken. Så fort det blåser ställer Trafikverket in tågtrafiken, detta är inte acceptabelt och kan undvikas genom trädsäkring.

Tågtrafiken har ökat och då gäller det se till att folk åker med tågen. Då behövs inte linje 871 mellan Strömstad och Torp. Tåget är rymligare, bekvämare och har toaletter där det går att få in en rullstol. Det är lätt att ta med cykeln på tåget.

Tågen mellan Strömstad och Göteborg bör gå via Trollhättan, skoltågen undantaget då de flesta av de resenärer åker till/från Uddevalla Östra. Då blir restiden kortare och norra Bohuslän knyts samman med Trollhättan där Högskolan Väst finns.

Sammantaget: Norra Bohusbanan behöver en upprustning, men inga halv­mesyrer utan att hela sträckan rustas upp på en gång.

Christer Wilhelmsson

Ordförande Järnvägsfrämjandet