Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt Strömstads Tidning
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Jan Wogel skriver insändare om bland annat Strömstads Tidning artikel om förhållandena på Skee skola. Bild: Privat, Ulf Blomgren
Jan Wogel skriver insändare om bland annat Strömstads Tidning artikel om förhållandena på Skee skola. Bild: Privat, Ulf Blomgren

Närmare 100 procent kan nå studiemålen

Jan Wogel skriver insändare om förhållandena i Strömstads skolor och kommunens informationsavdelning.

Alla mynt har minst två sidor och självklart finns det inom Strömstads skolväsende massvis med engagerade personer som gör ett fantastiskt arbete för elevernas bästa.

Men det finns också en baksida och det har Strömstads Tidning belyst i en serie artiklar. Det handlar bland annat om stökiga klassrumsmiljöer, dåliga studieresultat och elever som inte ges det stöd de behöver.

Nu senast var det en elev som vittnade om hur hen har upplevt sin skolgång. I samband med den artikeln var det ingen i ansvarig ställning som ville kommentera när journalisten hörde av sig.

Efter publiceringen gick dock kommunens PR-avdelning (kommunikationsavdelningen) igång och publicerade raskt en dementiartikel på kommunens hemsida.

Det intressanta är att PR-avdelningen i huvudsak bekräftar det som eleven vittnat om och tidningen skrivit.Tidningen gav också plats för två representanter från skolförvaltningen i en uppföljande artikel.

En artikel som i ingressen fick den slående sammanfattningen: ”Trots hot, våld och påtalade brister ser Skolförvaltningen Skee skola som välmående”.

I en tidigare artikel pekar Bun:s ordförande Lena Martinsson på socioekonomiska faktorer och låg utbildningsnivå i hemmen som en förklaring till de dåliga studieresultaten.

Det må vara sant att det finns sådana faktorer. Men huvudmannens uppgift är att utbilda de elever man har och göra allt man kan för att alla elever ska nå studiemålen.

En viktig faktor att beakta är att cirka 10 procent av alla elever har någon form av NPF (Neuropsykiatrisk funktionsnedsättning).

Det innebär i genomsnitt tre elever i varje klass. Om dessa elever inte ges det stöd de behöver och har rätt till påverkas hela klassrumssituationen och det drabbar därmed alla elever. Därför är en viktig startpunkt att ge all skolpersonal utbildning i NPF och hur man bäst stöttar dessa elever.

Inga elever vill misslyckas i skolan och erfarenheter från andra kommuner och enskilda huvudmän visar att det är möjligt för närmare 100 procent att nå studiemålen om man jobbar systematiskt med den målsättningen.

Jan Wogel