Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Bild: Stefan Bennhage

Det behövs fler akuter inom NU-sjukvården

Vilken fantastisk personal akutmottagningen har.

Att de orkar att jobba under sådana förhållanden är mirakulöst, med en kö med patienter hela tiden. De ser förmodligen ingen ände på förskräckelsen, hinner inte med alls och ändå är de trevliga mot oss patienter och hjälper oss verkligen i den mån de hinner, men det gör de ändå inte, eftersom väntan blir oftast för lång för oss. Men absolut ingen kritik mot dem, verkligen inte.

Vilka fantastiska landstingspolitiker och högre tjänstemän, hur ni lyckas att sabotera det som den fantastiska personalen gör, med att planera och driva så katastrofalt som ni gör. Finns det ingen planering och tanke på det ni gjort?

Tydligen inte, för då hade det inte sett ut som det gör. Var glad att personalen orkar utan ”gå i väggen”, förmodligen är det flera som gjort redan, men ni bryr er tydligen inte.

Jag var där den 15 maj som patient och det lilla jag fick prata med dem så var svaret enhälligt: Det måste finnas fler akuter i upptagningsområdet och det borde vara: Strömstad, Uddevalla, Lysekil, Bäckefors och någon sydöst om Näl.

Kostnader finns och blir förmodligen lite mer men då kan kanske akuten kan fungera som en akut och framför allt så kan personalen jobba med en ännu större glädje och ”normalt” arbetsförhållande och vi patienter skulle bli ännu nöjdare. Hur skulle det fungera om det hände en allvarig bussolycka eller någon idiot som får för sig att döda och massakrera normala människor med något illdåd som det i Stockholm?

Ni säger säkert att man ta hjälp utifrån och det kanske hjälper, men det kan ju vara att bra att vara i fas ändå eller? Jag förstår inte att ni politiker och tjänstemän inte tydligen vet hur det skall organiseras, för det är väl alldeles för enkelt: prata med personalen, de vet.

Varför jag skriver är ju det att jag kom in som patient den 15 maj klockan 18.15, efter att jag sågat av topparna på två fingrar och det var inget kul. Jag fick hjälp först vid 21 tiden och röntgen 23.30. Jag blev sen opererad i fingern vid 01.30, en annan patient kom emellan och den andra avslutade cirka 03.30. Absolut ingen kritik på personalen dom hade inget val. De opererade mig på ett jättebra sätt, lappade ihop det och det verkar bli bra.

Hur de orkar att jobba under sådana förhållanden är för mig en gåta, men sjuksköterskan sade citat: ”Vi älskar det här jobbet och vi gillar våra patienter när vi kan fixa till dem”, slut citat.

Jag hoppas att ni förstår hur viktigt det här är ändå.

Lars Andrésen

Grebbestad

Ödmjukt tacksam patient