Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Färjan mellan Hamburgsund och Hamburgö. Bild: Arkiv

Därför måste färjan till Hamburgö gå en gång i kvarten

Insändare: Mindre köer och färre bilar blir bättre för Hamburgsund.

Färjan i Hamburgsund går i dagsläget var tjugonde minut. Vilket är helt orimligt. Bland annat i ungdomarnas och barnens situation då dem slutar skolan samma tid som färjan går från hamburgösidan. De har därmed cirka två minuter på sig att ta sig till färjan, vilket är helt orimligt. Då tänker ni kanske som så här att det går en färja tjugo minuter senare.

Ett av problemen med det är då att man på denna tid får sitta och frysa större delen av året eftersom kommunen inte investerat i någonting som värmer. Som till exempel värme i kurarna på fastlandet och på Hamburgö. Vi anser inte att det finns några tillräckligt bra argument emot att byta färjetiderna.

För många år sedan när färjan gick på icke förnybart bränsle så valde man att ändra färjetiderna från en tur i kvarten till en tur per tjugonde minut på grund av miljöperspektivet att man skulle släppa ut mindre gaser. Det vill säga förbruka mindre bränsle. Men några år efter det bytte man från fossilt bränsle till förnybar el. Men då hängde inte turtiderna med och man fortsatte hålla tiderna var tjugonde minut och detta kvarstår än idag.

Om det blir fler färjeturer per timme blir risken för köbildning mindre, framförallt på sommaren. Med färre bilar och människor i samhället, minskar risken för olyckor och även otrygghet.

Arga, icke konservativa, färjeanvändare