”Fiaskot med färjeläget”

Christopher Andersen: ”Hur är det möjligt att följa ett sånt projekt i två år utan att inse att en batteridriven färja behöver laddas?”.

ANNONS
LocationStrömstad||

Världens första hybridfärja går fortfarande genom Sveriges första marina nationalpark för diesel. Under byggnationen av nytt färjeläge hade Strömstads Kommun en affisch där man stoltserade med «En miljöinvestering!»

Det blev inte så. I januari 2019 sprang bomben – färjan kan inte laddas i Strömstad, och Color Hybrid går fortfarande genom Kosterhavet Nationalpark för diesel. På norsk sida var laddning klart från dag ett. I Strömstad är frågan om laddning är ännu inte löst. Vad hände?

STNB fick bara «svävande, närmast yrvakna» svar från politikerna i styrelse och nämnd den aktuella mandatperioden. I juli 2020 var fiaskot sopat under mattan. Då skrev STNB att kommunens plan var «först kajen - sen laddstation».

ANNONS

Så var det förstås inte. Om det vore planen från början skulle politikerna säga det direkt när tidningen frågade, eller hur? Dessutom talar affischen sitt tydliga språk om vad intentionen var.

Låt oss lyfta på mattan.

Tekniska nämnden (TN) ansvarade för färjeläget. TN möts varje månad. Protokollen visar att i januari - april 2017 behandlades avtal med rederierna. Maj 2017 gick TN över till en fast agendapunkt som heter «Färjeläget - information» i varje möte.

Det är bara det att alla protokoll är helt meningslösa. Samma intetsägande formulering är klippt och klistrat från et protokoll till nästa: «Sammanfattning av ärendet. (Någon) informerar om aktuell lägesinformation färjeläget. Ordförande tackar för informationen». Bara namnet på denna Någon ändras. Övriga ärenden beskrivs i detalj.

Varför gör man på detta viset?

Mars 2018 klubbade kommunfullmäktige investeringen. Nytt färjeläge beräknades kosta 147 miljoner. Då skulle Color Hybrid kunna tas emot. Det finns ingen information om «kajen först - sen laddstation».

Protokollen är lika meningslösa genom 2018. I december, sista mötet i mandatperioden, diskuterades «Laddplan för Strömstads kommun» i samband med laddning av elbilar. Då vaknade Liberalernas representant och yrkade på att nämnden «uppdrar till tekniska förvaltningen att komplettera avsnitt 2.2 Kapacitet elnät Strömstads Kommun», och «föra en dialog med Color Line om att dra fram elnät med rätt kapacitet för deras nya färja».

ANNONS

Först efter två år gick det upp för politikerna i TN att världens första hybridfärja har ett rätt stort batteri som kräver en rejäl laddsladd. Som kostar 10 miljoner. Vilket innebär att fullmäktige borde ha diskuterat en investering på 157 miljoner. Oj då.

I det privata leder sånt till att ansvariga skiljs från sin tjänst. För politikerna i TN var mandatperioden ändå slut, och nya namn fick äran av att släppa bomben och leta finansiering. Ett lägligt byte av besättning underlättar när man skall sopa ett fiasko under mattan.

Men vi påminns varje gång Color Hybrid ligger vid kaj med bullrande dieselmotorer. «Powered by battery» står det på den. Pinsamt. När hade vi senast en miljöfråga av sådan dignitet i Strömstad?

Hur är det möjligt att följa ett sånt projekt i två år utan att inse att en batteridriven färja behöver laddas? Hur kan man sitta i tekniska nämnden om man inte förstår att batteri + laddare = sant? Och varför alla dessa intetsägande protokoll?

För att fatta goda beslut krävs insikt och insats. Vi behöver politiker som tar ansvar, sätter sig in i saker, ifrågasätter, och tar initiativ till att skaffa sig beslutsunderlag.

Sover man däremot på sin post missar man saker. Som med färjeläget. STNB och protokollen visar att TN kom ihåg affischen, men glömde laddsladden. Det är allvarligt. 10 miljoner för mycket för att sopas under mattan.

ANNONS

I TN satt fem ledamöter från C, L, MP och S, varav fyra ställde upp på listorna till årets val. Centerpartiets andra namn var ordförande. Nuvarande kommunalråd var ledamot.

Har ni lust att förklara hur det här kunde ske? Och kanske dela lite av informationen som gavs och tackades för under alla dessa möten?

Christopher Andersen

ANNONS