Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Bild: Lasse Edwartz

"Dags att storsatsa på Bohusbanan!"

Södra delen av Bohusbanan mellan Uddevalla och Göteborg har en bra standard. Nackdelen är att den är enkelspårig. Delen mellan Uddevalla och Överby bör rustas upp så att banan får samma standard på hela sträckan till Strömstad. Dessutom är det på tiden att mötesspåret i Grohed blir verklighet.

Jämför med sträckan mellan Malmö och Ystad. Där öppnades två mötesspår förra året och det är halvtimmestrafik alla dagar.

Resandet på Bohusbanan har ökat kraftigt de senaste åren. Med ett mötesspår som möjliggör halvtimmestrafik mellan Uddevalla och Göteborg kommer resandet att öka ytterligare. På sikt bör det bli dubbelspår mellan Göteborg och Uddevalla, och tåg varannan timme till Strömstad året om.

Det påstås att man i Munkedal och Tanum kör mest bil i landet. Detta beror naturligtvis på dåliga kommunikationer. Satsa på ett robust tåg­system, som i Mälardalen och Öresundsregionen.

Om möjligt bör det byggas bostäder i anslutning till järnvägen. En bra idé är också att satsa på mobilitetscenter i anslutning till resecenter, där man kan hämta och lämna barn till förskola och skola, hämta varor från den lokala handlaren, låna böcker med mera. Resecentrets personal utför dessa uppgifter samt ger turistinformation och säljer biljetter.

Skee kan vara en lämplig plats, förutom Strömstad.

Parallellgående busstrafik med Bohusbanan bör minimeras, helst försvinna. Linje 860 som går mellan Trollhättan och Sotenäs kan utgå från Munkedal. Den har bara en hållplats mellan Trollhättan och Uddevalla. Restid med tåg är 20 minuter. Bussen tar 31 minuter.

På E6 går mängder av lastbilar, många utländska. Det bör sättas in tåg där lastbilar och containrar transporteras.

Det är på tiden att ansvariga politiker och tjänstemän tar ansvar för miljön.

Christer Wilhelmsson

Järnvägsfrämjandet