Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Gunilla Håkansson, chefredaktör Strömstads tidning och Bohusläningen.  Bild: Thomas Bennelind
Gunilla Håkansson, chefredaktör Strömstads tidning och Bohusläningen. Bild: Thomas Bennelind

Gunilla Håkansson: Därför skriver vi om Strömstiernaskolan

Gunilla Håkansson: Att begära att vi skulle tysta ned allvarliga missförhållande och bara skriva om det som är trevligt? Jag tycker det är häpnadsväckande magstarkt.

Barnen är det viktigaste vi har. De är själva framtiden. Att få gå i en lugn och trygg skolmiljö är en helt grundläggande rättighet, som alla barn borde få uppleva var de än i världen lever.

Tyvärr upplever många elever avsaknad av just den tryggheten i Strömstiernaskolan i Strömstad. Dessvärre är det också den enda högstadieskolan i staden, så familjerna kan inte välja bort den, genom att sätta sina barn i ”den andra skolan”, för den existerar inte.

Som våra reportrar lyft har även kommunen en egen kanal för att rapportera in avvikelser. Ur en av våra artiklar: ”Kia-rapporter är kommunens egna informationssystem som chefer och övrig personal kan använda för att rapportera in olycksfall och tillbud som sker på arbetsplatsen.

Incidenter från det senaste året på Strömstiernaskolan handlar om en orolig korridormiljö med händelserubriker som ”mordhotad av elev”, ”kränkningar mot personal”, ”slagsmål mellan elever under lektion” och ”kaotisk situation under lektion”

Efter flera år av rapporter om incidenter kändes det naturligt att göra en ordentlig granskning och utredning av Strömstiernaskolan, och både blicka ett par år tillbaka, se var skolan står nu och framtidsplanerna – hur ska man vända utvecklingen? Det håller de flesta läsare med om – självklart måste vi granska en så viktig institution i Strömstad, dit familjer med barn i högstadieåldern måste skicka sina ungdomar.

Ändå höjs röster om att vi borde fokusera på det trevliga och positiva, och att vi inte borde rota i det som varit, dessutom ofta - inte helt klädsamt - från lärarhåll. Lärare som istället borde lära elever om mediers roll i samhället, en viktig funktion för demokratin, vars roll är att granska och rota fram saker som borde bli bättre. I det här fallet behövdes det inte rotas så djupt ens, antalet polisutryckningar till skolan är allmänt kända.

Att i det här läget tysta ner svåra arbetsmiljöproblem för elever och lärare och fokusera på det positiva och låtsas som inget har hänt? Självklart berättar vi om trevliga och roliga saker som lärare och elever åstadkommer även på Strömstiernaskolan när det är journalistiskt motiverat.

Det har vi så klart redan gjort och det kommer vi att göra i framtiden. Men att begära att vi skulle tysta ned allvarliga missförhållande och bara skriva om det som är trevligt? Jag tycker det är häpnadsväckande magstarkt. Att granska är vår uppgift. Glöm att vi bara ska beskriva rosenskimret!

LÄS MER: Detta fick våldet att öka på Strömstierna – enligt lärare

LÄS MER: Nu startar vi en artikelserie om Strömstiernaskolan

LÄS MER: Lärarnas larm: "Kan eskalera hur långt som helst"

LÄS MER: Krönika - Är vi konstiga som reagerar på att elever kallar varandra horungar?

LÄS MER: Anonyma elevröster från Strömstierna: "Taggad på att dra härifrån"

LÄS MER: "Man kan bli kallad för hora, det är ingen biggie längre”

LÄS MER: Värre arbetsförhållanden med fler mellanchefer, menar lärare på Strömstiernaskolan