Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Ronden, som trafikerade sträckan Strömstad-Uddevalla lasarett-Näl lades ner vid årsskiftet.  Bild: Jakob Simonson
Ronden, som trafikerade sträckan Strömstad-Uddevalla lasarett-Näl lades ner vid årsskiftet. Bild: Jakob Simonson

Insändare: Besynnerligt att regionen avvecklat ett fungerande sjukresesystem

Stein Rukin: Kan någon förklara hur ett sådant här system i dag kan medföra några besparingar?

I flera artiklar i tidningen har den misslyckade avvecklingen av Ronden kommenterats. Senast i en intervju med Barbro Nilsson, som på ett klart och tydligt vis, och med stöd från många, pekar på ett stort och fortsatt behov av Ronden.

LÄS MER: 695 röster: "Vi vill ha Rondenbussen tillbaka!"

Nu är det ju dessutom i bästa fall besynnerligt att sjukvårdsstyrelsen avvecklar ett viktigt transport- utbud för många, utan någon fullgod och tillfredsställande ersättning.

Låt mig illustrera detta med en konkret resa som skedde för en kort tid sedan. En äldre patient i Strömstad beställde taxi till Näl för att genomföra ett kirurgiskt ingrepp på dagtid. Ett ingrepp som i och för sig enkelt kunde ha genomförts i Strömstad om man hade haft tillgång till enkel dagkirurgi. Efter ingreppet beställdes taxi tillbaka till Strömstad. Efter mer än en timme dök taxin upp, en taxi från Vara. Den fick köra en sträcka på 255 kilometer. Är det någon som vet vad ett sådant system kostar skattebetalarna?

Nu slutar inte historien där. Då patienten från Strömstad var fullvaccinerad, men tillhörde coronariskgrupp, fick föraren efter att turen var påbörjad en fråga om han var vaccinerad. Det var han inte! Och i tillägg kunde föraren upplysa om att någon desinficering av taxin invändigt var fullständigt onödig! Men att använda mobiltelefonen utan handsfree var tydligen helt oproblematiskt.

Patienten tog efter turen kontakt med det kontor som har ansvaret for patientresor i regionen. Här fick patienten besked om att kontoret inte hade möjlighet att kräva att föraren var vaccinerad när han utförde sjukresor. Patientens alternativ var enligt kontoret därför att beställa på nytt och vänta tills man fick tag i någon som passade.

Eftersom regionen är så upptagen av ekonomin, kan någon förklara hur ett sådant här system i dag kan medföra några besparingar? Kanske är tiden inne för att göra en konsekvensanalys, en inte ovanlig metod som regionen kunde ha stor nytta av. Och är det så att sjukvårdsstyrelsen verkligen vill spara, så finns det en tydlig potential i det politiska och byråkratiska systemet i regionen, utan att det drabbar patienterna.

Stein Rukin

Jour Strömstad