Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Bohusbanan (arkivbild). Bild: Lasse Edwartz
Bohusbanan (arkivbild). Bild: Lasse Edwartz

Debatt: Bättre att satsa på tåget än flyget

Om Bohusbanan rustas upp kan tågtrafiken snabbas upp väsentligt, skriver Christer Wilhelmsson, Järnvägsfrämjandet.

Replik till Dag Wersen (M).

LÄS MER: Sätt Strömstad på flygkartan!

Håller helt med dig angående Koster. Det är positivt att folk vill flytta till landsbygden. Urbaniseringen är inget att sträva efter längre. Det ser vi nu.

Däremot håller jag inte med dig när det gäller flyget. Det behövs ingen flygplats i Trollhättan för passagerare. När det gäller kostnader för flygplatser anser politikerna det viktigt. Skattebetalarna står för 35 procent av driftskostnaden till den flygplatsen. Till flygplatserna vräks det ut bidrag. Det är inte rimligt i dessa tider när vi har ett klimathot över oss. I Västerås har det beslutats att lägga ner flygplatsen, där anses det viktigare att satsa på välfärd i stället för en flygplats.

Normalt betalas det inte ut pengar till ett förlust­företag. Men det går bra att göra när det är skattemedel. Resandet minskade mycket kraftigt innan pandemin slog till. Dessutom är det terminaltid på en flygplats, Till tåget kan man komma strax innan avgång.

Det finns ett antal förbindelser till Stockholm med tåg. Mellan Strömstad och Överby har Bohusbanan en bra standard. Om resten av banan rustas upp kan tågtrafiken snabbas upp väsentligt .Det går att söka pengar till upprustning av infrastrukturen via Klimatklivet hos Naturvårdsverket. Om jag inte minns fel är ansökningstiden fyra gånger per år. Varför visar inte politikerna i VG-regionen eller kommunerna intresse för detta? I Frankrike och Österrike är det vissa förbehåll när det gäller inrikesflyg.

Christer Wilhelmsson

Ordförande i Järnvägsfrämjandet