Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Ronden i Strömstad. Bild: Jakob Simonson
Ronden i Strömstad. Bild: Jakob Simonson

Gunilla Håkansson: Att lägga ner Ronden var förhastat

Att lägga ner Ronden, direktlinjen till Näl med buss, var ingen bra idé. Att montera ner kollektiva lösningar är inte klimatsmart.

KRÖNIKA • I december 2020 lades busslinjen Ronden ner vilket innebar att de som har allra längst till Näl fick ännu sämre möjligheter att ta sig dit. Inte minst har detta drabbat dem som inte har egen bil.

Det var sagt att anropsstyrd trafik på samma sträckor som Ronden skulle ersätta den indragna direktlinjen - så att bussen inte skulle behöva gå om det ändå inte fanns passagerare. Men pandemin kom emellan och i stället infördes en pandemiregel som innebar att den som är 70 år eller äldre kan beställa sjukresetaxi utan några krav på läkarintyg. Någon generell lösning för yngre patienter erbjöds inte.

Nu ser vi förhoppningsvis en ände på pandemin, men något system som ersätter Ronden, som ju inte bara vände sig till de som hade besök inbokade på Näl, utan även mot dem som kanske ville besöka någon på sjukhuset, är ännu inte på plats. Enligt Västtrafik ska den anropsstyrda trafiken vara i gång i juni 2022. Sanningen är alltså att man tagit bort Ronden långt innan man fått en ersättande lösning på plats. De flesta är numera hänvisade till antingen Västtrafiks ordinarie bussar och tåg, som inte är särskilt väl anpassad för de som har en tid på Näl. Eller får man helt enkelt lösa resan privat, och det ökar inte precis chansen för att fler ska samåka.

Det är svårt att förstå anledningen till varför Ronden inte ska dra i gång igen efter pandemin. Besparing, säger regionen eftersom så få åkte, men den förmodade besparingen på 1,1 miljoner blev så liten som 200 000 kronor för Ronden 6 (den mellan Strömstad, Uddevalla och Näl), vilket verkligen är en droppe i havet i sammanhanget. Under 2019 ökade nämligen resandet och hade regionen i stället satsat en smula på att få fart på resandet skulle busslinjen i stället ganska snart i stället ha blivit en besparing jämfört med andra alternativ. Att samordna resenärer som behöver ta sig till Näl och erbjuda en kollektiv lösning låter modernt och framåtsträvande.

Så jag tycker fortfarande, precis som jag argumenterade på denna krönikeplats i början av 2020, att det i stället vore rimligt att genom kampanjer synliggöra Ronden och gör den mer känd. Att linjen utnyttjades för lite är snarare därför att för få kände till den - det är fortfarande en jättebra idé. Att montera ner kollektiva lösningar är inte klimatsmart. Att i en tid när vi akut behöver minska på utsläppen överlåta ansvaret till den enskilda låter i mina öron däremot som en riktigt dålig idé.

LÄS MER: Gunilla Håkansson: Satsa rejält på Ronden!

LÄS MER: Kent Hansson (S): ”Regionen måste hitta en lösning”