Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Det tar sex timmar längre att ta sig tur och retur till Näl med allmänna färdmedel än med taxi, och taxi beviljas inte, skriver Margareta Lundberg. Bild: Andreas Olsson
Det tar sex timmar längre att ta sig tur och retur till Näl med allmänna färdmedel än med taxi, och taxi beviljas inte, skriver Margareta Lundberg. Bild: Andreas Olsson

Insändare: Ansträngande sjukresor till Näl och Uddevalla

Det tar sex timmar längre att ta sig tur och retur till Näl med allmänna färdmedel än med taxi, och taxi beviljas inte, skriver Margareta Lundberg.

Min man råkade ut för en olycka för drygt fyra månader sedan. Skadan blev att tre tår amputeras, en stor krosskada på del av foten som fortfarande inte är läkt. Det har blivit många bilresor varannan dag till vårdcentralen i Strömstad för omläggning + regelbundna resor till läkare på Näl och Uddevalla sjukhus. Då jag som anhörig är frisk har jag kört vår bil till dessa inrättningar och sköter omvårdnaden av mannen under denna tillfälliga sjukdomsperiod utan någon hjälp från hemtjänst. Givetvis ställer man upp på det. Men resorna till Näl och Uddevalla tycker jag blir ansträngande med många långtradare och en delvis slimmad motorväg. Dessutom blir det alltmer tätare trafik inför sommaren.

Jag ringer då Västtrafik för att beställa sjukresa. Jag får till svar att jag måste ha sjukintyg från lasarettet. När jag ringer ortopeden och ber om ett sådant så svarar handläggaren: ”Man skall åka med billigaste färdmedel” och således hänvisas vi till att åka med allmänna medel, det vill säga vi får taxi från bostaden till järnvägsstationen i Strömstad, och med flera byten till Näl eller Uddevalla. ”Det är alldeles för dyrt att ta taxi från Norra Bohuslän så jag kan inte bevilja sjukintyg” sa handläggaren. Man kan då undra varför ”Ronden” togs bort? Jag argumenterade med att jag tror inte min man kommer upp på en buss överhuvudtaget då han hoppar på ett ben med hjälp av kryckor och foten har gips upp till knät. Jag kan inte tänka mej att busschaufförerna är skyldiga att lyfta upp någon på bussen. Då blir svaret: ”Men då får du köra” och jag sa att det blir för ansträngande med alla dessa resor på 28 mil när man kommer upp i åren.

Efter mina argument sa hon: ”ok, det får gå för denna gång men inte mer.”

Jag skrev ett mail med ”överklagande” och blev uppringd av en annan handläggare. Hon framförde vad den föregående sagt och sa att jag ska köra med vår bil och avslog begäran om sjukintyg men efter mina argument sa hon: ”ok, det får gå för denna gång men inte mer.”

Resa med allmänna medel ser ut så här vid en läkartid 8.40 på Näl:

Kl 5.00 taxi från bostaden till järnvägsstationen i Strömstad. 5.26 tåg till Uddevalla station. Byte till tåg till Trollhättan station. 7 minuters gång till Trollhättan resecenter. Bytestid 8 minuter och buss till Näl för att vara framme där 7.30. Hemresa 10.55 från Näl till Trestad center. Bytestid 27 minuter, sedan buss till Uddevalla bussterminal och gång 7 minuter till Uddevalla station och byte till tåg till Strömstad. Tåget ankommer Strömstad 13.25. Därefter taxi till bostaden. Hemma runt kl 14.

Denna resa är jobbig även om man är frisk

Alltså, ett läkarbesök tar 9 timmar och med 6 byten upp och ner på tåg och buss med kryckor och gång emellan. Resa med taxi tar effektiv körtid 3 timmar från dörr till dörr. Denna årstid är det vägbyggen med omläggningar så det är inte säkert att de olika bytena kommer att stämma och då spricker tidsschemat.

Denna resa är jobbig även om man är frisk. Men när man är handikappad och hoppar fram på kryckor och är 77 år tar det längre tid och tveksamt om man hinner med dessa tighta byten. Med allt detta i åtanke är det då värdigt att nekas sjukresa?

Jag vill uppmana invånarna i norra Bohuslän: Håll er friska och råka inte ut för olyckshändelser!

Allt är dock inte negativt med vården för oss strömstadsbor med tanke på vår fantastiska vårdcentral Bohuslinden, vars personal är kunnig, vänlig, omsorgsfull, flexibel, ja alla superlativer och gör allt som står i dess makt för att göra det absolut bästa för sina patienter. Tusen tack och en stor eloge till er!

Margareta Lundberg