Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Vad är skillnaden på olika vinterdäck – egentligen?

    Att bra däck ger kortare bromssträckor på ett isigt väglag är ingen nyhet – men alla vet inte vilka vinterdäck som passar deras miljö bäst. Och hur var det nu med dubbar, när vet man att de har gjort sitt?

    Sverige är ett avlångt land, och i Skåne kan det fortfarande vara sommar medan de första snöflingorna redan har lagt sig på backen i Norrbotten. Men oavsett var du bor är det viktigt att dina vinterdäck är i bra skick så att du kan köra säkert även under årets kalla månader.

    – Det nordiska friktionsdäcket är utvecklat specifikt för vårt kalla klimat och lämpar sig bra i Skandinavien där det är vanligt med snö och is. Jag bor i Göteborg, men är uppvuxen i Dalarna. Jag har valt dubbdäck eftersom det händer att jag åker upp till Dalarna och känner att jag vill ha dubbens styrka på is när jag kör längre sträckor och aldrig riktigt vet vilket underlag som råder på vägarna, säger Per Linder, produktspecialist på Continental Däck.

    De vill minska olyckor i trafiken

    Alla däck är framtagna för att passa de olika miljöer man kör i. Om du exempelvis färdas någonstans där det är mycket is på vägen, som Per Linder, är ett dubbdäck att föredra. Men kör bil där det är mer regnigt eller slaskigt, kan ett dubbfritt – så kallat friktionsdäck – fungera bättre.

    – För ett optimalt grepp på snö eller is behöver däcken vara i gott skick med bra mönsterdjup, det gäller både dubbade och dubbfria däck, säger Per Linder.

    Han förklarar även att sommardäck är gjorda för ett väder med plusgrader, men gummiblandningen i vinterdäck är framtagna för att klara minusgrader.

    – Det handlar även om säkerhet. De flesta vet att sommardäck har extremt dåligt grepp på vintern med exempelvis betydligt längre bromssträckor än om du kör med vinterdäck. Ta därför alltid för vana att välja rätt däck för rätt säsong, säger Per Linder.

    Fem frågor och svar om vinterdäck

    Först och främst: Följ vinterdäckslagen. I Sverige måste fordon vara utrustade med vinterdäck under perioden 1 december–31 mars om det råder vinterväglag. Perioden 1 oktober till 15 april är det tillåtet med vinterdäck.

    – Övrig tid är det endast tillåtet med vinterdäck om det befaras bli vinterväglag. Och med vinterväglag menas att det på någon del av vägen finns snö, is, snömodd eller frost. Det är polisen som bedömer om det är vinterväglag eller inte, säger Per Linder.