Här är världens just nu dyraste Saab

Saab Automobile begärdes i konkurs i december 2011. Strax där innan lanserades den nya modellen av 9-5 SportCombi – i hopp om att slippa konkurs. 35 exemplar tillverkades – nu har ett av dem sålts för en rekordsumma på över 700 000 kronor.

ANNONS
|

Det är många som inte vet att den Saab 9-5 Sedan som lanserades 2010 skulle efterföljas av en kombi. Den tilltänka bilen nådde bara prototyp- och förserie-nivån. Sen kom konkursen.

Saab gick inte att rädda, och 9-5 SportCombi lanserades aldrig.

Men innan konkursen hann 35 exemplar tillverkas.Enligt Saabentusiasten och ägaren till Saab-sidan 9-5sc2012,Michel Annink, finns det idag 22 kända exemplar av bilen. Troligtvis finns ytterligare fem exemplar någonstans – men utan att ägaren, eller kanske förvaltaren, gett sig till känna.

– Det är ett pågående projekt att söka reda på dem. Ett exemplar är vi nästan säkra på finns i England, sägerMichel Annink.

ANNONS

Exklusivt exemplar sålt

Under konkursauktioner år 2012 och 2013 såldes alla bilar.Ett exemplar, enSaab 9-5NG SportCombi Aero Turbo 6 XWD med en 2,8 liters V6-turbo med 300 hk med produktionsnummer 21, såldes till Tyskland och sedan vidare till en tysk Saabsamlare.

Ägaren Josef Zabel, som för övrig äger en Saab V4 Monte Carlo från 1966 som har tillhört Astrid Lindgren, använde bara bilen vid speciella tillfällen så den är i perfekt skick. Men nu ska Saaben hem till Sverige igen – om än inte till Trollhättan.

– Den såldes till en man i Dalarna. Den såldes över utgångspriset, men jag får inte säga priset,säger Michel Annink.

– Just nu håller de på med kontrakten, sen ska den förhoppningsvis hamna i Sverige igen.

Priset då? Utgångspriset var i alla fall 728 000 kronor och enligt säljaren gick den loss på en hel del mer.

Och just det, det finns bara ett exemplar av Turbo 6:an.

Den dyraste Saaben?

Den nyligen sålda bilen är inte den dyraste 9-5 SportCombi som varit ute på marknaden. I januari låg ett exemplar ute i Norge för närmare 900 000 kronor, som Allt om bilar då skrev om. Den norska bilen är en fullutrustad TTiD4version, med nummer 10 som ställdes ut på bilsalongen i Genève, 2011.

ANNONS

– Den bilen ägs nu av två norska bröder som ville se vad de kunde få för pris och vilken uppståndelse bilen kunde få. Men de sålde den aldrig, säger Michel Annink.

Michel Annink äger själv en av de sista 9-5 SportCombi. Hans bilnummer är 17 och var den första i Sverige som blev nyregistrerad för gatan.

ANNONS