Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

MAN-TALAR-I-TELEFON
Ligor tjänar miljoner på att lura bankkunder. Bild: Fredrik Sandberg/TT

Polis och storbanker varnar för bedrägerier

Ligor tjänar miljoner på att lura bankkunder. De ger sig ofta på äldre personer som blir av med sina besparingar.
– På nummerpresentatören ser det ut som att det är banken som ringer, men det är manipulerat, säger Jan Olsson, polisens nationella bedrägericenter.
Nu går storbankerna samman med polisen för att få bukt med bedrägeriet.

För första gånger går polisen ut gemensamt tillsammans med Swedbank, Nordea och SEB och varnar för telefonbedrägerier. Det senaste året har det dykt upp en särskild form av bedrägeri där bedragarna lurar bankkunder.

Ett hundratal har blivit lurade hittills i år och ligorna tjänar många miljoner på sina bedrägerier, och polisen ser ingen ände på det, utan tvärtom förväntar de sig en ökning i framöver.

– Ligorna riktar i första hand in sig på äldre personer som blir av med alla sina besparingar. En liga har till exempel fokus på äldre män födda på 30-talet, säger Jan Olsson, polisens nationella bedrägericenter.

Utger sig för att vara polis

Det polisen och bankerna vill varna för är när bankkunderna blir uppringda av någon okänd person som säger att man jobbar på banken eller en myndighet.

– En del blir uppringda av personer som utger sig från att ringa från polisen, när det samtalet är över ringer någon från kundens bank. På nummerpresentatören ser det ut som att det är banken som ringer, men det är manipulerat, säger Jan Olsson.

Uppringaren säger ofta att det är bråttom och att de behöver kundens BankID, bankdosa eller koder av olika anledningar. Så fort de får tillgång till uppgifterna försvinner pengarna, ofta väldigt snabbt.

– När de fått pengarna flyttas de mellan personer och konton. Det första ledet är lättast för att att ta, men sen blir det svårare då vi inte vet vilka de är.

Lämna aldrig ut information

Jan Olssons råd är att aldrig logga in på banken på någon annans begäran, att aldrig lämna ut uppgifter. I stället är hans uppmaning att lägga på luren.

Om man ändå misstänker att man blivit lurad vad ska man göra då?

– Få banken att stoppa utbetalningarna men då måste du vara ruskigt snabb. Och sedan ska du polisanmäla.

Kan man få tillbaka sina pengar?

– Från bedragarna kan du knappast få det, och det kan vara svårt att få pengarna från banken med.

Bedragarna använder i dag främst internet för alla bedrägerier som sker. Antalet anmälda bedrägeribrott har fördubblats på några år och ligger i dag på över 200 000 per år.

Så skyddar du dig

• Lämna aldrig ut dina personliga koder eller kontouppgifter

• Använd aldrig BankID på uppmaning av någon som kontaktar dig

• Om du blir misstänksam, lägg på luren och slå själv in numret till bankens kundtjänst för att kontrollringa