Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Pippi Långstrump på romani i översättning av Jonny Ivanovitch. Arkivbild.

    Förslag: Minoritetsspråk som eget skolämne

    Inför "nationellt minoritetsspråk" som ett eget ämne i skolan, föreslår en statlig utredning.

    I Sverige finns fem nationella minoritetsspråk som har getts särskilda rättigheter, samiska, finska, meänkieli (tornedalsfinska), romani chib och jiddisch.

    Det här läsåret beräknas drygt 12 000 elever ha rätt till modersmålsundervisning i något av de dessa språk, varav närmare 9 000 i finska och runt 2 500 i romani chib.

    Men bara runt hälften av dessa elever har deltagit i sådan undervisning. Många kommuner erbjuder den inte alls.

    - Det är ett ganska stort glapp mellan berättigade och andelen kommuner där undervisning erbjuds, säger utredaren Jarmo Lainio, professor vid Stockholms universitet.

    Sverige har i flera år fått kritik från Europarådet för bristerna.

    Det nya ämnet bör föras in i läroplanen, föreslår utredningen.

    - Så att det faktiskt blir en del av skoldagen och inte som nu, att det i praktiken ligger utanför, säger Jarmo Lainio.

    Eleverna ska erbjudas undervisning oavsett var i landet de bor. Det behövs också en garanterad undervisningstid – tre timmar i veckan. Jarmo Lainio efterlyser vidare samordnad information från skolhuvudmännen samt åtgärder som höjer modersmålslärarnas status.

    - Lärarutbildningen kommer att bli en nyckelfråga som behöver utredas separat, säger Jarmo Lainio.

    - Sverige ska uppfylla sina internationella förpliktelser, konstaterar utbildningsminister Gustav Fridolin (MP).

    - Vi har ett hårt arbete framför oss.