Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

1/10
ANNONS ▼

Företagen som påverkar våra liv mest

Vilka företag har störst inflytande över våra liv? Första platsen är ingen skräll, men däremot förvånar tionde platsen. Spana in bildspelet ovan.

För femte året i rad undersöker Ipsos vilka företag som är mest inflytelserika i Sverige 2017. Forskarnas definition av vad som menas med ett "inflytelserikt företag" är kort och gott ett företag som påverkar vårt dagliga liv. Tongivande företag "som guidar oss igenom livet genom att ge det mening, hjälper oss att göra smartare val eller som representerar personliga övertygelser".  

Fyra svenska företag

Överst på listan, som ohotad guldmedaljör, återfinns Google. Den amerikanska sökjätten vars varumärke – att "googla" – har blivit synonymt med "att söka information på nätet" har toppat listan de senaste fem åren. 

De fyra svenska företag som är med på topp-tio är alla veteraner utom ett. På andra och tredje plats kommer Ikea och ICA. På plats nio kommer SVT. 

Bubblaren

För första gången sedan mätningarna startade placerar sig Svenska kyrkan på tio-i-topp. Trots minskande medlemstal är kyrkans ställning bland svenskarna stark. Mattias Nihlgård som är kommunikationsstrateg och ansvarig för kommunikationsutveckling tror att det är flera faktorer som gör att Svenska kyrkan gått från 37:e plats 2014 till tionde 2017

 – Ämnen och frågor som kyrkan alltid har jobbat med har av olika själ fått större plats i samhället, så som människovärde, migration och hållbarhet. Kyrkan har ett samhällsansvar och de senaste två åren har vi lyft fram kyrkan som samhällsaktör. 

Nyckelfaktorerna

Forskarna har funnit fem nyckelfaktorer som gör företag betydande. Framgångskonceptet är att vara nyskapande, trovärdiga, engagerande, synliga och ta ett social ansvar. 

– Vi vill finnas där människor är och har en stark närvaro på sociala medier. Samtidigt har vi funnits länge och jag tror att en del av vår trovärdighet kan ligga i att vi till exempel inte är så nyskapande, utan kontinuerligt jobbar med våra frågor. Frågorna är desamma men tar sig nya uttryck, säger Mattias Nihlgård. 

Han är inte förvånad över att kyrkan kommit så högt i mätningen. 

– Vi jobbar mycket på lokal nivå, med digitala kanaler och med ökad samverkan inom hela kyrkan. Vi har en roll i samhället som ingen annan har och det senaste två åren har det aktualiserats. 

 

 

Hela listan. Förra årets placering inom parentes 

1 (1) Google 

2 (2) Ikea 

3 (7) ICA

4 (5) Facebook

5 (4) YouTube

6 (8) Microsoft 

7 (3) Samsung

8 (9) Apple

9 (10) SVT

10 (27) Svenska kyrkan