Flera vägmålare vittnar om en utbredd mutkultur vid Trafikverket i norra Sverige. Arkivbild.
Flera vägmålare vittnar om en utbredd mutkultur vid Trafikverket i norra Sverige. Arkivbild.

Expert: "Fullständigt genomkorrupt"

50 000 kronor i ett kuvert. Det är ett av exemplen när flera entreprenörer vittnar om en utbredd mutkultur vid Trafikverket i norra Sverige för TV4:s Kalla Fakta.

ANNONS
|

Den före detta vägmålaren Leif Johansson är en av många som träder fram i programmet för att berätta om hur det går till att "smörja" projektledare och beställare på Trafikverket. Han återger hur han på uppmaning av sin uppdragsgivare lämnade över 50000 till en tjänsteman på myndigheten.

- När vi var ute efter vägen och körde så kom han och det var ju bara att räcka över kuvertet, säger Leif Johansson till Kalla Fakta.

ANNONS

Bluffakturor

En annan vägmålare, Ronny Kock, berättar om hur entreprenörer lämnat gåvor till anställda på Trafikverket. Exempelvis bakom någon sten vid en väg, enligt överenskommelse.

- Så kommer någon och hämtar upp dem och så är de borta sedan. Så funkar livet vidare, då går det smärtfritt framåt, säger han.

Vägmålarna som Kalla Fakta pratat med säger även att de fått tillbaka pengar genom att tjänstemännen upprättat bluffakturor. På så vis berikas båda parterna på skattebetalarnas bekostnad. Syftet är att vinna fördelar under pågående kontrakt.

Flera anmälningar

Flera personer säger sig ha larmat Trafikverket om den misstänkta korruptionen. Leif Johansson kontaktade Trafikverket om de 50000 kronorna i våras. Enligt generaldirektören Lena Erixon har fallet åtalsanmälts – men först den här hösten.

- I de här fallen så tycker jag att man agerat för sent, det tycker jag. Och har det dröjt länge och man inte har återkommit är det självklart inte bra, säger hon till Kalla Fakta.

ANNONS

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) har under måndagen pratat med Erixon, och försäkrat sig om att myndigheten "agerar snabbare än vad man kanske gjort tidigare".

- Jag är nöjd med de svaren generaldirektören gett och vet också att hon kommer att vidta åtgärder för att agera kraftfullt. För det är naturligtvis helt oacceptabelt om det skulle förekomma korruption eller motsvarande i statlig verksamhet. Då måste man agera stenhårt, säger han.

"Vuxit fram kultur"

Olle Lundin vid Uppsala universitet tycker att det är märkligt att anmälan dröjt.

- Det ger intrycket att myndigheten som sådan tar ganska lätt på lagar och regler.

Han kallar kulturen vid verket, om uppgifterna stämmer, för genomkorrupt.

- Det är flera saker som gör att man reagerar, först och främst att det verkar vara många involverade. Det tyder på att det vuxit fram någon sorts kultur där det här uppfattats som okej.

ANNONS

Lundin tycker att tiden då Sverige sågs som korruptionsfritt är förbi.

- För det har varit många exempel de senaste två–tre åren. Och jag tror inte att det beror på att journalisterna blivit bättre, utan det kan vara så att det sker någon form av kulturförändring, säger han.

Eneroth håller inte med.

- Jag vill ändå gärna tro att vi har en sund kultur inom statliga myndigheter, att ett korrekt beteende också är vad som premieras. Men man ska ha ständig beredskap att kunna agera om det behövs, det gäller att ha transparens i organisationen, ha visselblåsarfunktioner och en tydlig värdegrund.

TT: Finns det på Trafikverket i dag?

- Vi har i alla fall en ledning som agerar kraftfullt nu. Det är utmärkt och det ska man också göra i ett sådant här fall, men man försäkrar sig också om att man har rutiner framöver som gör att man kan agera än snabbare.

ANNONS

Vissa riskområden

Så sent som i oktober åtalsanmälde Trafikverket 16 anställda misstänkta för mutbrott, för att ha tagit emot it-produkter som datorer och mobiltelefoner från ett utbildningsföretag.

Natali Phalén, generalsekreterare på Institutet mot mutor, säger att myndigheter bland annat måste arbeta med riskanalyser.

- En sådan här misstänkt mutskandal och andra som rullats upp visar väldigt tydligt att korruptionsfrågor och risken för korruption är något vi ständigt måste arbeta förebyggande emot, säger hon.

TT
Fakta: Flera exempel

I programmet ges flera exempel på misstänkta mutor, bland annat bjudmiddagar och nöjesevenemang.

Vid ett tillfälle bjöds ett beställarombud på Trafikverket på en resa i Örnsköldsviks skärgård med en chartrad båt, där han bjöds på drinkar och sedermera en lyxig trerättersmiddag. Båten och drinkarna kostade närmare 11000 kronor.

Året därpå gjordes en liknande båtresa med samma företag och beställarombud, som gick på drygt 12000 kronor.

En följd av mutorna och vänskapskorruptionen är enligt Kalla Faktas källor märkliga beställningar från Trafikverket, som att vägmålarna ska måla kantlinjer på grusvägar.

Källa: Kalla Fakta

ANNONS