Strömstadsmodell. Josefine Rejler och Pia Agardh tror på en Strömstadsmodell, inspirerad av Singapores pedagogik.
Strömstadsmodell. Josefine Rejler och Pia Agardh tror på en Strömstadsmodell, inspirerad av Singapores pedagogik.

Singapore kan bli modellen

I Singapore gör skoleleverna bäst resultat i världen. Deras modell ska nu inspirera Strömstad.– Det vore häftigt med en Strömstadsmodell för skolan, säger Josefine Rejler.

ANNONS
|

Singapore är nummer ett vad gäller skolresultat i världen. Medan Sverige halkar efter. Det visar Pisa- och Timss-mätningarna de senaste åren.

Förra året var det bottenrekord i betygsnittet i Strömstad. Endast 67 procent av niorna gick då ut med betyget godkänt i alla ämnen. Kommunen bestämde sig då för en storsatsning för att på sikt lyfta det låga resultatet. Följden blev ett utbildningssystem baserat på vetenskaplig grund där Tomas Kroksmark, professor i pedagogik vid Jönköpings universitet, har handlett ett 40-tal lärare. Veckans forskningskonferens är en del av den satsningen.

Vad är det då Singapore gör rätt – och vad kan en kommun som Strömstad lära av dem?

ANNONS

Det var ämnet för fredagens föredrag av Josefine Rejler och Pia Agardh, Admera Education, vid kommunens forskningskonferens på Strömstad Gymnasium. Sedan 2014 arbetar de med att introducera "Singaporemodellen" i svenska skolor.

– Pedagogiken i Singapore handlar om aktiv problemlösning. Eleverna ska vara delaktiga, diskutera och jobba tillsammans för att hitta lösningar, säger Josefine Rejler.

– I Singapore är det viktigt att lägga en grund och att långsamt bygga på den. Bland svenska högstadieelever är det ofta den grunden som saknas i kunskaperna.

Professor Tomas Kroksmark tror att en variant av Singaporemodellen kan vara ett sätt att lyfta Strömstads resultat.

– Vi ska ta fram en Strömstadsmodell. På fem års sikt kan det ge väldigt bra resultat, forskningen visar att det inte går i en handvändning, säger han.

ANNONS