Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
1/12

Här anländer ingen obevakad

"Smugglarna kan försöka köra över när som helst på dygnet"

Bevakningen av gränsen till Norge blir hårdare. Hela den norska sidan kameraövervakas nu efter ett framgångsrikt arbete vid stationen i Svinesund. 

– Det är spännande. Det här är huvudinfarten till Norge. Det är många objekt att hålla koll på och vi gör stora beslag varje vecka, säger Lars-Vidar Ramdahl och gör en svepande blick över de sex skärmarna han har framför sig i kontrollrummet.

Det är bilder som rullas upp från runt 50 övervakningskameror som är uppsatta vid E 6 och på småvägar runt Svinesund. En norskregistrerad Volvo kör förbi, efter kommer en nederländsk lastbil och sedan en norskregistrerad Toyota. På den andra skärmen passerar lika många bilar en efter en... och det är bara början på arbetsdagen. 

– Det är mest trafik på eftermiddagarna men smugglarna kan försöka köra över när som helst på dygnet, säger Lars-Vidar Ramdahl. 

Som ett lotteri

På ett dygn passerar runt 13 000 fordon Svinesund och den norska gränsen. Tullens arbete är att plocka de som smugglar - som i ett lotteri. För en av alla de bilar som flimrar förbi på skärmarna kan vara en ombyggd som fyllts med narkotika eller alkohol. Förutom att den rymmer olagliga varor kan den vara helt livsfarlig att köra. 

– Härifrån kan vi följa en bil som kommer från Europa och sända ut en bil och stoppa den för en närmare kontroll. 

Det kan vara ett tips de fått in om en misstänkt bil eller så känner datasystemet igen en registreringsskylt som redan plockats in och varit inblandad i smuggling. Då blinkar det rött och Lars-Vidar Ramdahl tar då kontakt med sin kollega vid kontrollstationen. 
Där, i snårblåst och duggregn, i en gult lysande reflexväst hälsar tulltjänstemannen lugnt på föraren som vevar ner rutan. 

"Var har ni varit någonstans?" 
Det är den här stunden som kan vara avgörande. Ska de plocka in bilen för att kontrollera vad som finns inuti eller låta den passera?

– Kamerorna är ett gott hjälpmedel och de hjälper oss att övervaka även de mindre vägarna. Men samtalet med personen i bilen är ännu viktigare. Vi tittar på kroppsspråket och de som jobbar med det här lär sig vad de ska lyssna efter och vad de ska ställa för frågor, säger Wenche Fredriksen som är chef på stationen. 

Om det är darr på rösten eller vad som är fel svar på rätt fråga och avgör om en bil skickas vidare till nästa kontroll får vi aldrig reda på. De vill såklart inte avslöja sina metoder för att upptäcka de professionella ligorna. 

Nosar narkotika

Narkotikahundarnas metoder är dock inte hemliga. Jacko-O och Ollie som jobbar i Svinesund har verkligen nos för droger och har flera beslag av bland annat hasch och kokain på sina cv. Antingen markerar de eller så gör de det inte. 

Och måste fordonet sedan gå genom den stora scannern är det inte mycket som gömts som inte upptäcks. 

Det ser ut som en stor biltvätt. Föraren måste kliva ur medan den stora kameran inuti metallbågen drar över fordonet. Det fungerar som en röntgenapparat på vilket sjukhus som helst. Fast i det här fallet är tulltjänstemannens patient en bil. I det här kontrollrummet visas röntgenbilder från scannern. Skelettet är av en lastbil eller bil. 

– Jag letar efter avvikelser och skuggor. Det kan vara cigaretter eller narkotika men är det alkohol ser man det lättare med konturerna av flaskor, säger Jon Erik Olsen. 

Han kan ändra färgerna på skelettbilderna i kontrollrummet för att lättare kunna se. 

– Det här sparar ju resurser eftersom vi kan pinpointa var vi ska leta vidare i stället för att gå igenom hela fordonet manuellt. 

Göms i hemliga rum

Inne i verkstan gör de de faktiska upptäckterna. Det kan vara amfetamin som gömts innanför instrumentpanelen eller i hjulhuset. Eller så är väggarna klädda med cigarettpaket. Beslagen de gör i Svinesund ökar i en jämn takt hela tiden. 

– Det vi såg under förra året var en våldsam ökning av beslag av sprit och framförallt öl. Öl och sprit säljs troligen vidare framförallt till ungdomar och det är såklart mycket allvarligt. Så vi känner ju att det vi gör är viktigt, säger Wenche Fredriksen. 

286 000 liter öl tog de i beslag förra året. Det var nästan en fördubbling från året innan. Trenden verkar fortsätta för bara i år har de stoppat två stora trailar fyllda med runt 20 000 liter öl. 

– Det är ju för att det är lättförtjänta pengar och visar på att det finns en stor efterfrågan. Mycket av det som ska säljas i Norge kommer från Polen. 

Ett steg i att samla ännu mer information om ligorna är att de sedan första januari kan spara materialet från övervakningskamerorna i upp till ett halvår. Och efter Svinesunds arbete med kameraövervakning har norsk regering bestämt att kameror ska upp överallt längs med hela gränsen. 

Metoderna förändras

Hur mycket knark och varor som inte deklareras och som lyckas passera gränsen har de såklart ingen aning om. Ligornas metoder förändras hela tiden. 

– De ligger ett steg före oss hela tiden och lägger om sin taktik hela tiden. Så därför måste vi också använda oss av olika metoder för att få fast dem, säger Wenche Fredriksen. 
Är inte det frustrerande?
– Så har det alltid varit och vi vänjer oss. Det här är vårt jobb. 

Inne i kontrollrummet sveper Lars-Vidar Ramdahl blicken över bilderna igen. Det är många som pendlar över gränsen. Hans blick fastnar aldrig på de bilderna. En Ford passerar, en lastbil, sen en Golf. 

Plötsligt blinkar det rött...

Se mer från - Kampen mot smugglarna