VÄSTTRAFIK. Regionens kollektivtrafik stöttar Göteborg i tvisten om spårvagnarna.
VÄSTTRAFIK. Regionens kollektivtrafik stöttar Göteborg i tvisten om spårvagnarna.

Spårvagnsfiaskot kan drabba hela regionen

Göteborgs spårvagnstvist kan innebära kostnader för hela Västtrafik.

ANNONS
|

Inga försäkringar täcker en eventuell domstolsförlust för Göteborg mot italienska Ansaldobreda . Kostnaden kan drabba hela regionen. - Vi kom överens om att dela på riskerna, säger Västtrafiks vice vd.

Som GP kunde avslöja i går kommer italienska spårvagnsbolaget Ansaldobreda att kräva upp till 650 miljoner kronor av Göteborgs stad, sedan kommunen valt att häva alla avtal och dra bolaget inför skiljedomstol. Frågan kommer avgöras i en skiljenämnd och förhandlingarna förväntas vara klara först nästa år. Men redan nu förbereder sig kommunen för en eventuell förlust.

- Det kommer föras samtal under hösten på tjänstemannanivå om hur vi fördelar eventuella kostnader. Det finns ingen försäkring som täcker sådant, säger Stefan Eglinger, trafikdirektör på Göteborgs stad.

ANNONS

Roger Vahnberg, vice vd på Västtrafik, bekräftar att man inlett förberedelserna.

- Det är en grupp bestående av representanter för Göteborgs stad och Västtrafik som kommer titta på det här under hösten. Allt är väldigt hypotetiskt i dagsläget. Vi utgår från att vi kommer vinna och få en positiv dom. Men vi tittar givetvis även på andra scenarier, säger Roger Vahnberg.

Trots att den kritiserade spårvagnsaffären med Ansaldobreda ursprungligen gjordes av Göteborgs stad, så kan även VG-regionen få stå för delar av notan vid en eventuell förlust mot Ansaldobreda. Bakgrunden är en överenskommelse mellan regionstyrda Västtrafik och Göteborgs stad inför att kommunen i augusti 2015 tog beslutet att dra Ansaldobreda inför skiljedomstol.

- Vi kom överens om att dela på riskerna. Sedan 2012 så är VG-regionen helt ansvarig för kollektivtrafiken och Västtrafik är den som upphandlar trafiken. När det gäller M32-projektet och Ansaldobreda så ser Västtrafik och Göteborg detta som ett gemensamt projekt, även om Göteborg hade huvudansvaret och upphandlade spårvagnarna. Att gå till skiljenämnden var därför ett gemensamt beslut och vi var också överens om att vi delar på de risker som det innebär, säger Roger Vahnberg och berättar att man efter samtalen i höst kommer ta fram ett förslag som sedan landar på politikernas bord i både Göteborg och VG-regionen.

ANNONS

Om Göteborg förlorar tvisten mot Ansaldobreda, kan det bli aktuellt med en prishöjning inom kollektivtrafiken?

- Jag ser inte det scenariot framför mig, säger Roger Vahnberg och tillägger:

- Jag ser snarare det som vår skyldighet att agera när Göteborgs stad och Västtrafik har fått en så dålig leverans. Vi har fått en leverans som inte håller måttet. Det kan våra resenärer se varje dag genom hur många vagnar som är ute. Att inte agera vore att inte använda våra skattebetalares pengar på rätt sätt.

Fakta: Detta har hänt

I augusti 2015 meddelade Göteborg att man planerade att dra italienska spårvagnsbolaget Ansaldobreda inför skiljedomstol på grund av missnöje med spårvagnar som företaget levererat. Man var även missnöjd med rostsaneringar som Ansaldobreda hade ett avtal om att genomföra. I november 2015 hävde man därför avtalet i förtid.

Nu väntar en strid i skiljenämnden där parterna ska komma överens om någon part är skyldig den andra pengar.

I dag är bara 40 av sammanlagt 65 spårvagnar av typen M32 i trafik.

ANNONS