Kulturell prägel. Infrastrukturminister Anna Johansson omgavs av en grupp bronsåldersklädda aktörer när det var dags att knyta ihop banden och inviga vägen.
Kulturell prägel. Infrastrukturminister Anna Johansson omgavs av en grupp bronsåldersklädda aktörer när det var dags att knyta ihop banden och inviga vägen.

Sista etappen av E6 äntligen invigd

Vägen till den historiska invigningen har varit lång, kantad av protester och intressekonflikter. I går var det dags att släppa på trafik genom världsarvet i Tanum. Nu är hela motorvägen i Bohuslän klar. Efter 60 år.

ANNONS
|

Samtidigt som det under eftermiddagen var stora problem med köer på gamla E6 passade många på att köra en snutt på den sist färdigbyggda etappen genom Bohuslän.

Bilarna stod parkerade i långa rader på den vid det laget oöppnade motorvägssträckan, alldeles intill på- och avfarterna vid Skräddö rastplats, eller rastplats Världsarv Tanum som det officiella namnet är.

Till invigningen kom allt från lokala politiker, företagare och kulturarbetare till höga representanter för Trafikverket och regeringen.

Men framför allt var detta, liksom söndagens motionslopp, ett gyllene tillfälle för allmänheten att ta del av det arbete som har gjorts.

Förr i tiden kallades de smala och kurviga delarna av E6 genom norra Bohuslän för "dödens väg", något som kommunalrådet i Tanum, Liselotte Broberg (M) nu hoppas ska vara som bortblåst för alltid.

ANNONS

–Det är säkerheten som är absolut högsta prioritet. Sedan har motorvägen också stor betydelse för möjligheterna att pendla till jobbet för människor som väljer att bo i Tanum, säger hon.

Musikskolan i Tanum underhöll på scenen under ledning av Christer Nordgren, bland annat med en specialskriven låt. Med hjälp av brun fårskinnsklädsel och bronslurar fick arrangemanget sin tydliga prägel av den unika kulturhistoria som också ligger bakom tidigare låsta positioner och intressekonflikter om vägens dragning genom världsarvsområdet med alla dess hällristningar.

Att detta var en svår nöt att knäcka var ett faktum som både Trafikverkets tillförordnade generaldirektör Torbjörn Suneson och landshövding Lars Bäckström kom in på i sina tal. Det hela ledde till en omstart där inblandade parter fick sätta sig ner i dialog och hitta ett nytt tillvägagångssätt, för att gemensamt komma till hur de olika värdena i området bäst skulle tas tillvara.

–Vi lyssnade på varandra och lyckades till slut att åstadkomma detta, konstaterade landshövdingen som även passade på att anknyta till artisten och författaren Ulf Lundells kända textrader om öppna landskap, närhet till havet och runor som har ristats för vår skull.

–Det han ville ha finns precis här, sade Lars Bäckström.

Hederstalare infrastrukturminister Anna Johansson (S) från Göteborg, staden som numera är flaskhalsen i västsvensk infrastruktur, tryckte på att motorvägen är ett steg i att skapa bättre förutsättningar för handel, utbyte mellan människor och inte minst turismen som är så viktig för Bohuslän.

ANNONS

–När man tänker på att det är 60 år sedan de började bygga så får man säga att det verkligen är på tiden att hela sträckan är klar.

Historiens vingslag kommer att eka länge än i denna bygd där allt på måndagen knöts ihop, slog hon fast.

–Nu har vi kommit, inte till vägs ände, utan till vägs start!

Redan en timme före invigningen började det komma nyfikna och intresserade åskådare. Medan somliga slog sig ner med termosar för att dricka kaffe gick andra runt och tittade på utställningen om landskapet i Tanum, världsarvet och resandet genom tiderna.

–Jag tycker det är bra att man lägger en del pengar på rastplatserna. Speciellt eftersom man propagerar så mycket för att inte köra för långa sträckor utan att rasta. Det här är tjusigt också, säger Per Björkman från Partille som är delårsboende i Hamburgsund.

–Vi har längtat efter den här vägen, säger göteborgarna Monica och Per-Olof Jakobsson som är delårsboende i Grebbestad.

Den första etappen av det som skulle bli en motorväg genom Bohuslän, mellan Göteborg och Kungälv, invigdes för 57 år sedan, 1958.

Bygget av Uddevallabron, som först hette Sunningebron, inleddes 1995 och invigdes 2000. Den är med sina 1712 meter en av Sveriges längsta motorvägsbroar.

Svinesundsbron som förbinder Sverige och Norge var en annan höjdpunkt. Invigningen 2005 förrättades av de svenska och de norska kungahusen mitt på bron.

Ett bakslag kom strax före jul 2006 då raset i Småröd, mellan Uddevalla och Munkedal, inträffade. Flera bilar drogs med i skredet men ingen skadades allvarligt.

Hur sträckan genom världsarvet i Tanums kommun skulle gå var föremål för många års debatt innan den slutgiltiga vägdragningen fastställdes av regeringen sommaren 2012 genom att överklaganden avslogs.

ANNONS