Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Punktligheten för Västtrafiks tåg på Bohusbanan har blivit sämre.

    Sämre punktlighet på Bohusbanan

    Västtrafik har redan i år betalat ut över en miljon i reseersättning till resenärer på Bohusbanan. Det är nära en fördubbling sedan i fjol.

    Trots att Västtrafik ofta försäkrat om att punktligheten på Bohusbanan ska bli bättre, har företaget istället betalat ut 1 120 389 kronor i förseningsersättning redan i år. Det är närmare en fördubbling i jämförelse med 2015, och mer än en fördubbling sedan 2014.

    Jarl Samuelsson, Tågchef på Västtrafik, förklarar siffrorna med att det under året har varit mycket oförutsägbara problem som drabbat Bohusbanan.

    – Bland annat brann det i ett teknikhus i början på året, då var det helt stopp på Bohusbanan i sex veckor. Vi valde då att ge ut förseningsersättningar till resenärerna. Egentligen gäller ersättningen först när trafiken är i rullning.

    Västtrafik hänvisar också till att det pågår en förlängning av plattformarna på flera stationer längs med Bohusbanan. Det ska bland annat göra det möjligt för tågen att mötas på stationerna.

    – På längre sikt är detta bra för våra kunder, men i nuläget bidrar det till förseningar och därför har vi fått betalat ut mycket förseningsersättningar.

    Förra året uppgav bolaget att punktligheten på sträckan är ett problem men att företaget jobbar för att den ska bli bättre. Tvärt emot Västtrafiks förhoppning har punktligheten istället sjunkit. Enligt Trafikverket låg punktligheten på Bohusbanan på 86 procent under 2015, nu ligger den endast på knappt 83 procent. Då är alla förseningar på mindre än fem minuter exkluderade.

    – Det är enskilda händelser som påverkat årets resultat. På det stora hela så har vi blivit bättre. Främst när det kommer till störningsinformationen, säger Jarl Samuelsson och hänvisar bland annat till appen "reseplaneraren" som används för att kartlägga hur försenad kollektivtrafiken är.

    Med hjälp av appen ska resenärerna själva kunna bestämma om de vill vänta på tåget eller om de behöver använda sig av ett annat transportmedel. Vid sådana tillfällen kan kunderna ansöka om en förseningsersättning på upp till 1150 kr. Värt att poängtera är att förseningsersättningen endast betalas ut om en resenär har blivit mer än 20 minuter försenad.

    – Det händer ju saker hela tiden och allting går inte att förutspå, men förhoppningen är att vi ska få information om banarbeten senast tolv veckor innan det är tänkt att arbetet ska börja. Då kan vi lättare lägga resurser på att sätta in ersättningstrafik och ge tillräcklig information till våra kunder.