Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

Kopparstölder 2
Strömförande. Kopparstölder må vara en lönsam verksamhet för tjuvarna, men kan också vara förenad med livsfara.

Rekordmånga kopparstölder längs Bohusbanan

I flera år har kopparstölderna minskat. Men nu är de tillbaka – med besked. Mycket tyder på att en liga härjar i Bohuslän just nu.

Klockan är knappt kvart i sju, och pendeltåget mot Strömstad rullar precis ut från Göteborgs centralstation. De resenärer som ska längre norrut än Uddevalla möts den här morgonen av ett tråkigt besked genom högtalarna.

– Det har skett en kopparstöld på norra Bohusbanan, så tåget går till Uddevalla och så väntar två ersättningsbussar där för att ta er vidare till Strömstad, säger tågvärdinnan.

Och det är inte första gången något sådant här händer – faktum är att det har skett ungefär 25 stycken kopparstölden i Bohuslän på bara lite drygt två månader.

Aldrig förr har så många kopparstölder skett på så kort tid, bekräftar Christer Ahlin, enhetschef för järnvägsunderhåll i västra distriktet på Trafikverket.

– Det här är ju oerhört tråkigt för järnvägstrafiken, vi har nog med bekymmer med underhållet som det är. Ovanpå detta kommer människor som stjäl koppar, som också orsakar stor störning för trafikanterna. Vi hade hellre lagt de pengar som det kostar att åtgärda det, på saker som har bäring på spåren, till att göra det bättre helt enkelt.

Allt talar för att stölderna som framförallt drabbat norra Bohusbanan genomförs av en organiserad koppartjuvsliga. Trafikverket har noterat att mängden koppar som försvinner är ungefär lika stor vid varje tillfälle, berättar Christer Ahlin, och den troligaste förklaringen till det är att det är så mycket som metalltjuvarna får in i sina skåpbilar.

Kopparstölder är dock inget nytt fenomen. I mitten av 00-talet sköt världsmarknadspriset på koppar i höjden, och i samband med det ökade också stölderna rejält. När kopparpriset var som högst, 2011, var metallen nästan fyra gånger så dyr som den var år 2000.

Men sedan sjönk priset igen, och kopparstölderna följde efter. Mellan 2012 och 2015 sjönk kopparpriset med 40 procent, samtidigt som antalet kopparstölder som Trafikverket registrerade under samma period dök med nästan 60 procent.

Att stölderna sjönk mer än vad priset gjorde kan bero på de insatser som gjordes för att komma till bukt med problemet. Bland annat började Trafikverket med så kallad ”dna-märkning” av koppar; en sorts sprayfärg som med en unik sammansättning som gör att kopparen går att spåra till en specifik plats.

– Den här färgen är väldigt svårt att bli av med, har du tagit i en sådan här kabel och fått det på kläderna så tvättar du inte bort det. Så dels så kan man rent polisiärt fastsälla att den här personen har varit i Trafikverkets anläggning, och vår materiel går också att härleda med den här metoden, säger Christer Ahlin.

Efter att Trafikverket gjorde en pilotsatsning på dna-märkning i Göteborg märkte man också att kopparstölderna sjönk markant i det aktuella området. Sedan dess har man fortsatt med den här märkningen, men i dagsläget är inte mer än en fjärdedel av järnvägsnätet i Trafikverkets västra distrikt täckt av det här skyddet.

I slutet av 00-talet genomförde polisen också projektet Kopparorm, en särskild satsning för att minska kopparstölderna.

– Det var ju ett prioriterat område då. Vi upplevde att vi hade sådana här miljonstölder varje vecka, säger kommissarie Johan Lundberg som var chef för projekt Kopparorm.

Efter ett omfattande utredningsarbete dömdes fem personer för inblandning i stölder ända uppifrån Borlänge i norr till Ystad i söder.

– Jag tror de dömdes för stölder för 25 miljoner eller någonting. Då kanske de hade stulit för hundra miljoner. Men att få personer dömda till fem år för stöld är inte så vanligt, säger Johan Lundberg.

Sedan dess har lagen stramats åt för att komma åt oseriösa skrothandlare som låter koppartjuvarna få avsättning för sitt stöldgods. Och stölderna har fortsatt att minska – fram till nu.

I november steg världsmarknadspriset på koppar återigen, och i januari inleddes en intensiv period av stölder från järnvägsnätet i Bohuslän. När Bohusläningen pratar med Christer Ahlin en andra gång berättar han att det skett ytterligare en stor kopparstöld, en som upptäcktes först under onsdagen.

Den här gången är det Lysekilsbanan som drabbats, genom att mellan 1,5 till 2 kilometer kopparkabel klippts av – med koppar till ett uppskattat värde av i runda slänger 50-100 000 kronor.

– Är det en större mängd brukar det vara organiserat, och då har man en metallhandlare man säljer in det här mot, säger Johan Lundberg. Det förutsätter att man har en kontakt in i branschen på något sätt.

– Och nu pratar vi ju om oseriösa metallhandlare, och det finns ju dem också, lägger Johan Lundberg till.

När Bohusläningen är i kontakt med polisen i Uddevalla har man ännu inte tagit ett samlat grepp om kopparstölderna. Men det kan det nu bli ändring på, efter att två nya kopparstölder ägt rum under loppet av ett dygn.

– Vi har under dagen intensifierat kontakterna med polisen i det här ärendet. Vi kommer sy ihop ett möte nästa vecka kring hur vi ska jobba med de här frågorna, säger Christer Ahlin.