Bedragare siktar in sig på äldre

Bedrägerier via telefonsamtal ökar kraftigt. Många förlorar sina pengar när de luras att lämna ut kortuppgifter och koder eller logga in på sin bank. Bedragarna riktar in sig på äldre personer. Polisens råd är enkelt: Lägg på luren – avsluta samtalet!

ANNONS

– Det här är ett brott som ökat kraftigt under de senaste månaderna. Svensk polis utreder just nu närmare 4 000 sådana här ärenden där målsägare har blivit drabbad, säger Magnus Lindegren, chef för bedrägerisektionen i region Väst.

Det nya fenomenet, så kallad vishing, har fått sitt namn från ”Voice phishing”. På svenska "fiske med rösten". Det handlar om bedragare som vill komma åt bank-ID eller bankkoder. Någon ringer upp och säger de vill hjälpa till och försöker att övertala offret att uppge sina inloggningsuppgifter till banken.

En miljon om dagen

– Det handlar om stora pengar, minst en miljon kronor försvinner varje dag, berättar Magnus Lindegren.

ANNONS

För att förebygga, bland annat den här typen av bedrägerier, satsar region Väst på brottsförebyggare.

– Vi kommer aldrig att kunna få bort brotten helt men vi ska göra det så svårt som möjligt för gärningsmännen att ta ut pengar. Och med information och kunskap kommer man långt, menar Magnus Lindegren.

Göte Green och Anna-Karin Kjellgren är båda relativt nyanställda brottsförebyggare på bedrägerisektionen och efter årsskiftet får de ytterligare en kollega.

Slipade bedragare

– Bedragarna är väldigt slipade. När det gäller vishing väljer de oftast människor som fyllt 65 och som har bankdosor, säger Göte Green.

Ibland kan det handla om samtal som pågår under lång tid, fler timmar. Bedragarna utger sig komma från bank, polis eller ett elektronikföretag och övertygar den uppringde att de måste koppla upp sig mot dennes konto.

Göte Green har pratat med många drabbade personer.

– Många mår väldigt dåligt efteråt. De skäms för att de blivit lurade och känner sig dumma. När jag säger att du är inte ensam, är det förstås en klen tröst. De är kränkta.

Lämna aldrig ut koder

Brottsförebyggarna har ett antal råd till den som blir uppringd:

• Lägg på luren – avsluta samtalet!

• Motring. Om någon påstår sig komma från din bank. Ta själv fram rätt nummer och ring banken.

ANNONS

• Lämna aldrig ut dina inloggningsuppgifter eller koder till någon via telefon, e-mejl eller i sociala medier

• Om banken misstänker att någon försöker att komma åt dina konton så spärrar de utan att fråga först. De har koll och skulle aldrig ringa och be dig legitimera dig.

• Om du tror att du blivit lurad – ring banken direkt.

• Polisanmäl alltid bedrägerier, även försök till bedrägeri.

ANNONS