Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Många kunder föredrar att göra sina reafynd på nätet under Black Friday. Men när de fysiska butikerna erbjuder extra låga priser är många beredda att göra undantag. Arkivbild.

    Ökat köpsug på Black Friday

    De första resultaten från den amerikanska readagen Black Friday antyder att fyndhysterin allt mer flyttat från de fysiska butikerna och in på nätet. Men köpsug verkar det inte ha varit någon brist på, vare sig i USA eller här hemma i Sverige.

    Black Friday, som är startskottet för julhandeln i USA, har allt mer gått från att handla om handgemäng om fyndvaror i varuhus och butiker till att mer bli ett stillsamt reasurfande hemma i soffan.

    Även här hemma i Sverige märks det av. Enligt betalföretaget Dibs handlar nästan hälften av alla svenskar under Black Friday och de främsta köpen görs på nätet.

    Ökad näthandel

    Och webbutikerna slog åter rekord, omsättningen ökade med 20 procent i jämfört med förra året, enligt statistik från Dibs. Dock var den lite blygsammare än tidigare år.

    - Fokus flyttar sig lite grann från själva fredagen och blir bredare. Webbutikerna börjar med rean redan på måndagen. Det har numera blivit en "Black Week", säger Patrik Müller, e-handelsexpert på Dibs.

    Även betaltjänsten Klarna noterade en 97-procentig ökning av omsättningen i år, jämfört med samma köpdag förra året. Antalet transaktioner ökade med 80 procent jämfört med förra året.

    I USA visar rapporter om näthandeln under Black Friday på samma sak – att dagen kommer att överträffa förra årets.

    Enligt Adobe analytics, som registrerar transaktioner på de 100 största detaljhandelssajterna, hade omsättningen på dessa sajter ökat med 15,6 procent jämfört med förra året fram till klockan 20 på fredagen. Omsättningen uppgick till omkring 3,54 miljarder dollar, motsvarande drygt 29 miljarder kronor.

    "Hellre online"

    De amerikanska butikerna, som sett förändringen komma, försökte ändå att locka in köpsugna i lokalerna med underhållning och gratis gåvor, förutom löften om nedsatta varor som bara finns tillgängliga i den fysiska butiken. Men än finns inga siffror över om de lyckades pumpa upp butiksförsäljningen.

    - Jag skulle mycket hellre handla online. Men det här var ett pris som bara gällde i butiken, sade Chuck Boyd, som köade från klockan fyra på morgonen utanför Best Buy i Nashville för att lägga vantarna på en prissänkt smart-tv.

    Det finns också rapporter om färre bilar vid köpcentrum och besökare som lämnat butiker utan att handla.