Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Miljöpartiets språkrör Isabella Lövin och Gustav Fridolin presenterar partiets valaffischer tillsammans med partisekreterare Amanda Lind (längst till vänster).

MP: Nu eller aldrig för klimatfrågan

När Miljöpartiet presenterar sina valaffischer går det inte att ta miste på vad partiet väljer att lägga fokus på. Klimatfrågan ska ge det pressade regeringspartiet skjuts i valrörelsen.

"Nu" är det ord som står i centrum på Miljöpartiets valaffischer. På så vis vill paritet lägga tyngden på att miljöfrågan kräver att politiken tar sig an klimatfrågan utan att dröja.

- Det handlar om att ställa om nu, inte om fyra eller åtta år, säger Isabella Lövin när hon presenterar de sex affischerna tillsammans med språkrörskollegan Gustav Fridolin.

Dystra siffror

Och att miljön blir allt viktigare för väljarna verkar stämma, åtminstone enligt en mätning från Demoskop tidigare i juni, där den placerade sig som den fjärde viktigaste frågan. Något Miljöpartiet också nämner när de presenterar sina valaffischer.

Men samtidigt ser det dystert ut för Miljöpartiet vad gäller väljarstödet: I flera opinionsmätningar hamnar de bara strax över fyra procent.

- Jag tror inte att människor har förstått att det här är en politisk fråga. Vi måste göra det lätt för människor att leva på ett klimatsmart sätt och då handlar det om att ställa om jordbruket, industrin, transporterna och städerna, säger Isabella Lövin.

Tredimensionell hållbarhet

Andra frågor, som vård, skola och integration finns inte med på Miljöpartiets affischer. Men detta ska inte tolkas som att partiet har valt att lägga dessa åt sidan, säger Isabella Lövin.

- Vi står ju för hållbarhet i dess tre dimensioner: social, ekonomisk och miljömässig. Men om vi inte klarar av klimatutmaningen och den förstörelse som sker i vår livsmiljö kommer vi inte att ha en hållbar ekonomi och inte heller en framtid där människor kan leva på ett bra sätt.