Moderatledaren Ulf Kristersson stakar ut riktlinjerna för en ny moderat klimatpolitik. Arkivbild.
Moderatledaren Ulf Kristersson stakar ut riktlinjerna för en ny moderat klimatpolitik. Arkivbild.

M-ledare lovar mer fokus på klimat

Moderatledaren Ulf Kristersson lovar att en ny Alliansregering ska ha klimatet högt på agendan. Han medger att partiet kan öka sin trovärdighet i klimatpolitiken.

ANNONS
|

- Den är säkert för liten och det beror på att vi har pratat för lite om de här frågorna, säger Kristersson.

I ett tal på Handelshögskolan i Stockholm stakade han ut riktlinjerna för en ny moderat klimatpolitik.

- En ny Alliansregering kommer att ha klimatpolitiken högt på agendan, det är ett löfte från mig, sade M-ledaren.

ANNONS

Kristersson uppgav att partiet "lågmält växlade upp" miljöarbetet redan efter att han hade blivit vald till partiledare för ett halvår sedan. Han räknar dock inte med att klimatet blir någon av huvudfrågorna i valet

Utsläpp i basindustrin

Kristersson vill koncentrera de inhemska klimatinsatserna till att minska utsläppen inom basindustrin och inom transportsektorn. De två sektorerna står för två tredjedelar av Sveriges utsläpp.

Moderaternas klimatpolitik uppges bestå av ett 50-tal förslag varav en del är nya.

När det gäller basindustrin vill M göra om den rödgröna regeringens stöd inom det så kallade industriklivet till ett klimatavdrag. Avdraget ska ges för investeringar i teknik som radikalt kan minska utsläppen. Partiet lovar också att i nästa forskningsproposition 2020 satsa mer på forskning om klimatvänlig teknik i basindustrin.

- Det är nya tekniksprång som behövs nu, säger Kristersson.

Vara föregångsland

Hans vision är att Sverige ska vara ett föregångsland och visa länder som Kina och USA att det går att ha ekonomisk tillväxt samtidigt som utsläppen minskar.

När det gäller transportsektorn vill M satsa 100 miljoner kronor per år på en teknikneutral laddinfrastruktur och inte enbart på elladdstolpar. Till exempel även för vätgas.

ANNONS

Kristersson betonar även vikten av svenska klimatinsatser utomlands. Han vill på sikt dubblera Sveriges multilaterala bistånd med klimatfokus, från en miljard till två miljarder per år.

Detta innebär dock inte att M satsar mer på klimatpolitiken än regeringen. Moderaterna omfördelar pengarna och vill bland annat avskaffa de statliga subventionerna till köp av elcyklar och de statliga stöden till klimatåtgärder inom regeringens så kallade klimatkliv.

"Är en stöld"

Kristersson kritiserar i talet den rödgröna regeringens politik för att vara ineffektiv jämfört med Moderaternas.

- Varje bortslösad klimatkrona är en stöld från alla de som bryr sig om klimatet, säger han.

Kristersson betonar även att människor måste ha respekt för den klimatpolitik som förs och angriper regeringen för att tillåta kommunerna att förbjuda vissa dieselbilar, som tidigare klassats som miljövänliga, i stadskärnor.

Moderaterna vill avskaffa regeringens flygskatt, men uppger när det gäller skatt på bensin att man inte tagit ställning till om det behövs några förändringar.

TT

Fakta: M:s nya klimatförslag

Klimatavdrag för företag i basindustrin för investeringar som minskar utsläpp.

Behåll regeringens Industrikliv med stöd på 300 miljoner kronor årligen i väntan på att klimatavdraget finns på plats.

Mer statliga medel till forskning om teknik som minskar utsläpp i basindustrin.

Bygg upp en teknikneutral laddinfrastruktur.

Öka medlen till internationella klimatinvesteringar.

Fördubbla det multilaterala biståndet som fokuserar på minskade utsläpp till två miljarder årligen.

Minst tio procent av det bilaterala biståndet ska ha som huvudsyfte att minska växthusgasutsläppen senast 2022.

Klimatnyttan av regeringens klimatåtgärder ska beräknas och redovisas i budgeten.

Öka kraven på information om produkters klimatpåverkan under hela deras livslängd för att underlätta för konsumenter att välja miljövänligt.

Källa: Moderaterna

ANNONS