Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
1/5

Vad är sant – och vad är inte sant?

Hugo tar sulkyn med lillasyster Matilda och sticker ut i skogen. Det är inte kul hemma, med mellansyster Amanda som styr och ställer och tjatiga föräldrar.

Han drar sig mot sjön. Det var väl något mystiskt som glittrade till i djupet förra gången han var där?

Nog räcker det för att man ska vilja läsa vidare? Hugo är en ganska försiktig och eftertänksam kille, men glittret lockar och han klättrar nerför branten.

Loffsie springer för livet genom skogen. De måste hitta den blå stenen innan rövarna gör det. Men solen hinner ifatt och förstelnar hela hennes trollfamilj. Loffsie är ensam kvar. Hon måste leta sig hem till grottan.

Nog vill ni fortfarande läsa vidare?

Det är det som är meningen. Loffsie och Hugo finns i olika tider men i samma skog och samma bok. Hugo och Gullvagnens hemlighet är Sofia Jardvikens tredje äventyrsbok om Hugo, som ser tecken och meddelanden i skogen och kommer i närkontakt med varelser som Skogsfrun och talande ekorrar.

– Det började när jag var lärare i matte och NO-ämnen på högstadiet. Många elever hade svårt med abstrakta faktatexter och jag började fundera på vad man kunde skriva om för att göra dem intresserade av läsning, berättar hon.

Det var i Vagnhärad vid millennieskiftet. Sedan dess har hon studerat pedagogik och hon har blivit rektor i Norrköping. Det har också kommit ett antal rapporter om svenska barns bristande läsförståelse. Sofia Jardviken har skrivit och tänkt. Och haft kontakt med skolbarn i Grebbestad (se artikel här intill).

Hugos äventyr har hittills utspelats under vår, sommar och höst. Så det får i alla fall bli en fjärde, ett vinteräventyr.

Hugos äventyr, förresten. Det stämmer inte helt, för även om Hugo är en huvudperson är han omgiven av flera andra, inte minst starka kvinnor i olika åldrar, som Amanda och farmor Carin.

Vad som är typiskt för killar och tjejer är ett av de många samtalsämnen som kan födas i klasser där boken blir läst, av eleverna själva eller som högläsning. Könsrollerna är inte pekpinneaktigt omvända, däremot varsamt nyanserade. Hugo är försiktigare än sin syster, pappa har litet mer oroliga drag än mamma, men inget skrivs läsaren på nästan.

Trollen har underliga vanor, som att sluka råa sniglar, men de är ändå inte så olika oss. Och när Loffsies familj hastigt utplånas och hon ensam måste rädda sig till den del av släkten som finns på långt avstånd är hennes situation mycket lik dagens flyktingbarns.

Amanda är en otålig själ. Nu sparkar hon i marken och småsten hoppar omkring. ”Sluta slänga stenar, tack!” fräser någon. Det är en ekorre.

En ekorre? Kan de tala människospråk? Nisse Nilsson i Sofia Jardvikens böcker kan. Men kan ekorrar någonsin det ute i verkliga skogen? Det är också ett av de samtalsämnen läsarna kan gripa tag i. Frågan stannar inte vid ekorrar, för Hugo, Amanda och Carin ska snart komma att möta också Skogsfrun och Bäckahästen.

Platserna som Rövargrottan, Smalsjön och Björkvik – finns. En skolklass i närheten av Östgötaskogarna skulle kunna läsa ett kapitel på ort och ställe. Andra, som de Grebbestadselever som varit med när boken kom till, får leta egna miljöer. Skogsrår, bäckahästar och troll finns ju i nordbohuslänska skogar också – väl?

– Man kan diskutera vad som är sant och vad som inte är det och att man inte får tro allt man läser, säger Sofia Jardviken.

Därmed hamnar hon mitt i dagens utmaningar, när det gäller att sortera och källkritiskt granska uppgifter som snabbt fortplantas och delas via bland annat sociala medier.

Det är precis vad hon vill. Hon hoppas att boken ska användas medvetet i skolarbetet och har samarbetat nära med specialpedagogen Ulrika Örtenberg om en detaljrik handledning.

 

Fakta: Läsförmåga

Barns och ungas sviktande läsförmåga är en aktuell fråga.

Bland annat anser regeringen att det är oroande att andelen unga som regelbundet läser minskar och att barns läsförmåga i allt högre grad är beroende av föräldrarnas utbildningsnivå.

Därför görs olika insatser för att öka läsningen, inom lässatsningen Hela Sverige läser med barnen.

En särskild läsdelegation ska samordna alla de läsfrämjande insatser som görs inom och utom skolan. Resultat ska redovisas i mitten av 2018.

I Läsdelegationen ingår Nisha Besara, teaterchef vid Unga Klara i Stockholm, Ulf Fredriksson, docent i pedagogik, Ann-Helén Laestadius, författare och journalist, Lars Lagerbäck, fotbollstränare, Martin Widmark, författare, och Monica Widman-Lundmark, förbundsordförande i ABF och tidigare kommunalråd i Skellefteå.