PIANOSKATT. Maya Dunietz har mött nu 93-åriga nunnan Emahoy Tseque-Mariam Guèbro och skapat en konsert av hennes 70 år långa komponerande.
PIANOSKATT. Maya Dunietz har mött nu 93-åriga nunnan Emahoy Tseque-Mariam Guèbro och skapat en konsert av hennes 70 år långa komponerande.

Pianomusik av etiopisk nunna

Trummor, bjällror, piano och melodica i Bottna kyrka. ­ En pianoskatt på Gerlesborgsskolan. På söndag är ­Bottnatrakten del av Clandestino­festivalen.

ANNONS
|

Festivalen har arrangerats årligen sedan 2003, huvudsakligen i Göteborg men också med utlöpare i Gerlesborg och Bottna.

Den arrangeras av Clandestino Institut som är ett projekt för kultur och utbildning som vill förmedla de perspektiv på konst och kultur som annars mera sällan får utrymme. De bygger på ett brett internationellt nätverk av bland annat forskare, författare och konstnärer.

Årets festival inleddes i Göteborg i torsdags och avslutas under söndagen. Då är det också dags för de utlokaliserade föreställningarna i Bohuslän.

I Bottna kyrka framträder trion Building Instrument, grundad i Bergen 2008. Det startade som ett elektroniskt projekt men medlemmarna har sedan skapat vad de beskriver som en egen genre mellan improvisationsjazz, dreampop och folkvisa, experimentellt och med en nordisk folkmusikton.

ANNONS

Mari Kvien Brunvoll spelar till exempel cittra och sjunger på dialekt från västnorska Molde. Åsmund Weltzien spelar bland annat på ”spökiga synthar”. Trummis är Øyvind Hegg-Lunde, känd från många delar av den norska jazzscenen.

På Gerlesborgsskolan får besökarna möta den israeliska pianisten, kördirigenten och ljudkonstnären, med mera, Maya Dunietz som har med musik med en mycket speciell historia. Hon har arrangerat en konsert med material från den nu 93 år gamla pianisten, kompositören och nunnan Emahoy Tseque-Mariam Guèbrou.

Musiken blandar västerländsk klassisk tradition med etiopiska skalor och rytmik. Hon växte upp i en välbärgad familj och tillhörde de första etiopiska flickor som fick en längre utbildning. Den västerländska musiken mötte hon när hon gick på internatskola i Schweiz, i form av en pianokonsert av Beethoven och insåg att hon ville ägna livet åt musik.

Men när hon senare kom in på ett konservatorium i Storbritannien fick hon inte Etiopiens tillstånd att resa. Det ledde till en djup depression och hon drog sig undan in i religionen men har ändå under alla sina år komponerat.

Hennes musik publicerades så småningom i Frankrike. Maya Dunietz hörde inspelningen och upptäckte att Emahoy bodde bara en liten bit ifrån henne, i Jerusalems etiopiska kyrka. Maya Dunietz tog kontakt och fick stora högar av notpapper, 70 års kompositioner.

ANNONS

Den konsert hon arrangerade av materialet blev klart till kompositörens 90-årsdag och sedan dess har Maya Duniets hunnit turnera internationellt för att sprida Emahoys verk. Nu är det dags att låta Gerlesborgspubliken uppleva den, men hon ger också en konsert i Göteborg.

Samma dag besöker också duon Mandolin Sisters skolan. De bägge systrarna Sreeusha och Sireesha Threemurthulu för mandolintraditionen från den klassiska sydindiska karnatiska musiken vidare.

Inom just denna musikform fick mandolinen inte fäste förrän under 1980-talet, trots att den annars förekommit under lång tid i indisk folkmusik. The Mandolin Sisters spelar ofta till ackompanjemang av tablas och improviserar med böjda toner.

Söndagens tredje artist på skolan är Nahawa Doumbia. Hon kommer från regionen Wassoulou i södra Mali, ett område känt för sina kvinnliga artister och sin melodiska dansmusik didadi. Denna musik blandar Nahawa Doubia med jazz. Hon har en kraftfull röst och använder sin sång också för att tala för kvinnors rättigheter, med bland annat kritik mot polygami.

ANNONS