Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

1/5
ANNONS ▼

Ny studio för scenkonst invigs i helgen

Gerlesborg har fått ett centrum för scenkonst och dans. När den nybyggda Scenstudion Gerlesborg invigs i helgen blir det med inslag av flera konstnärliga uttryck.

För ett år sedan berättade Bohusläningen om att bottenplattan till huset hade gjutits och i november kunde organisationen Scenkonst Gerlesborg börja ha sin verksamhet i lokalerna. Då var det höstlovslediga barn som fick prova på att göra en teaterföreställning.

Men idag är det alltså officiell invigning med öppet hus och fika från klockan tre till fem. Därefter blir det invigningstal av Rasoul Nejadmehr från kultursekretariatet på Västra Götalandsregionen. Det blir också inslag av musik, dans, diktläsning, film med mera.

– Nu värmer vi upp lokalen med olika konstnärliga uttryck. Vi inviger både golvet och luftrummet, säger Gunilla Rahm som är samordnare för verksamheten.

På söndag blir det release av boken ”I utkanten av teatern. Boken om Sören Larsson.” av Sara Engström. Regissören och pedagogen Sören Larsson kommer själv att medverka i ett seminarium.

Gunilla Rahm var tidigare teaterproducent på ”Larssons teater” i Göteborg, som leddes av Sören Larsson. Det var där hon lärde känna skådespelarna Eva Dal och Michael Norlind.

– Sören har rötter i den fysiska teatertraditionen. Vi gick i hans skola och det var alltid en mix av agerande och pedagogik, säger Eva Dal.

Det är Michael och Eva som nu har byggt scenkonsthuset, där de också bor i en lägenhet på andra våningen. I huset finns även en lägenhet som kommer att hyras ut till konststudenter från Gerlesborgsskolan.

– Under sommaren är det möjligt att hyra hela huset för boende och verksamhet, säger Eva Dal.

Scenkonst Gerlesborg startade 2007 och har sedan dess flyttat runt mellan olika lokaler. Bland annat på Gerlesborgs konstskola, som man samarbetar mycket med. Men när man jobbar med dans och rörelse är det viktigt att golvet inte är för hårt. Annars kan artisterna få ledbesvär, förklarar Eva Dal.

Parkettgolvet i scenstudion är uppbyggt efter kraven på ett professionellt dansgolv, med en sviktande gummimatta under.

Föreningen Scenkonst Gerlesborg har fått ett treårigt kulturstrategiskt uppdrag av Västra Götalandsregionen. Uppgiften är att ordna så kallade residens för scenkonstnärer. Den verksamheten har redan pågått i flera år, med dansare och scenartister som fått arbetslokal och handledning av Michael Norlind.

Studion är inte byggd som en teaterscen, utan kommer främst att bli en plats för kurser, workshops och seminarier. Den är 70 kvadratmeter stor, har en takhöjd på sju meter och en liten läktare. Huset ligger på en kulle med havsutsikt mot Gerlesborgsskolan och har stora fönster som släpper in mycket ljus i lokalerna.

– När vi började titta åt det här hållet var här bara träd, mörkt och fuktigt. Vi köpte marken och tog ner några träd på tomten, men det var fortfarande mycket skog framför som skymde utsikten, berättar Eva Dal.

Men genom lyckliga omständigheter kunde en kooperativ hyresgästförening köpa kommunens mark nedanför kullen och då togs träden bort. Det gjorde att huset kunde få 16 solfångare på taket.

Visionerna för scenkonsthuset är många. I området runt konstskolan bor en hel del konstnärer och där ligger också konstnärernas kollektivverkstad.

– Vi lägger till scenkonsten. Här finns också en stor grupp människor som har alternativ odling. Det är en jättespännande miljö som vi vill förvalta. Den ger tillfällen till möten mellan unga och gamla, säger Gunilla Rahm.

– Vi bygger vidare på den anda som finns. Under våren kommer vi att ha ”Kafé Platsens ande”, där vi bjuder in människor som kan berätta något från den här platsen. Utifrån de mötena gör vi sedan en kabaré i höst, säger Eva Dal.

Under kaféerna kommer det bland annat att bli improviserade framträdanden och musik.

Eva har också börjat jobba med flyktingar och tänker sig berättargrupper där deltagarna inte bara lär sig svenska.

– Det är intressant att också lyssna på varandra, annars blir det inget utbyte. När du flyr kan du inte ta med sig något materiellt, men i dig har du ditt kulturarv av sånger, berättelser och bilder, allt som gör dig till människa, säger hon.

Juldagen firades i huset med människor på flykt, som lärde ut arabiska danser.

– De är ofta ledsna och tänker mycket på familjen som är kvar, men det är något som händer när vi dansar och sjunger. Då väcks sinnena, man blir varm. Det är det som håller oss uppe och det är därför konstarterna finns.