Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

1/17
ANNONS ▼

En försmak som ger mersmak

Undrar vad gamla strömstadsbor skulle ha sagt om det här? ”Jösses!!”? Någon form av kraftuttryck behövs i alla fall, helt klart. Fast inte alls negativt menat, då.

Strömstads blivande Bollywoodopera är helt enkelt en häftig historia. Det visade den försmak ensemblen bjöd på i tisdags.

Dagarna innan hade jag intervjuat våra nyblivna kulturpristagare i föreningen Tayawik, som sade att integration inte bara handlar om att olika kulturer ska mötas utan om möten som bryter isolering på alla plan.

Bollywoodoperan är ett utmärkt exempel. Här blandas sannerligen kulturer: västerländsk konstmusik i form av en Rossiniopera är stommen i en föreställning som sedan formar ett lapptäcke av teaterutspel, indisk dans, tåspetsbalett, breakdance och en massa annat. Vackert brokigt som ett lapptäcke och samtidigt berättelsetätt som ett lapptäcke – så som lapptäcket berättar om gamla mattor, klänningar och skjortor syr danser och sång här ihop en berättelse om olika uttrycksformer.

Men inte nog med det. Här blir det möten och integration av olika åldrar också. Kulturskolan har dansare från yngsta gruppen och uppåt och när Tontämjarna skickar ut sina toner kommer de också från de äldre årgångarna.

Historien som ska berättas kan nog kallas en förväxlingskomedi. Rossinis opera Italienskan i Alger kretsar kring Mustafa som tröttnat på sin hustru och vill överlåta henne på sin slav, medan han själv skaffar sig en italienska. Jo, det finns en del att säga om hans kvinnosyn; så får han det inte heller så lätt med den självständigt tänkande och kännande Isabella. Förvecklingar uppstår.

En handling vanlig i traditionella operor men också i moderna Bollywoodfilmer. Så varför inte Bollywoodopera? Initiativtagaren Charlotta Huldt har redan gjort det i Botkyrka. Nu är det Strömstads tur.

Tisdagen gav en försmak. En del av de professionella sångarna var upptagna med föreställning i Stockholm och hela storyn fick vi inte följa. Det gjorde ingenting. Meningen var ju att vi skulle bli nyfikna, både på den färdiga föreställningen och på att få vara en del av arbetslaget.

Ett grundlag finns redan, via Strömstadsoperans Charlotta Huldt finns de professionella indiska dansarna och svenska sångarna och via Kulturskolan i Strömstad finns dansare i alla de åldrar.

En stor del av publiken var redan engagerad, framför allt via Kulturskolans elever, vars familjer satt i salongen. Men en del nytillskott kan kanske Charlotta Huldt- Ramberg hoppas på. I alla fall fick hon förklara idén med det hela för intresserade åskådare efteråt. Och bakom dem stod bland andra Scarlett Jasim med sin bror Ramiz och sin mamma Najlaa Aljoumajla för att höra om det kanske behövs fler sångare.

 

Fakta: Bollywoodopera

Grund: Operan Italienskan i Alger av G Rossini, uruppförd 1813.

Andra inslag: många olika dansstilar, bland annat indisk.

Medverkande vid försmakskvällen: Charlotta Huldt, Albin Ahl, Joaquin Munoz, Hanna Fritzson, Usha Balasundaram, Srinidhi Bharadwaj, kören Tontämjarna och massor av elever från Strömstads kulturskola.

Kapellmästare: Jan-Erik Sandvik

Körledare: Bjarne Schützer

Premiär: 19 oktober. Föreställningar även 20 och 21 oktober

Kontaktväg för dem som vill delta i arbetet: [email protected]