Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Elisabeth Åsbrink. Första författare ut i vårvinterns bokcirkelsdiskussioner på biblioteket. Bild: Lisa Irval

Böckerna i vårens bokcirklar

Snart jul, men på biblioteket planeras för vårvinterns bokcirkel. Det blir som i höstas, tre böcker som diskuteras vid två tillfällen var. Första sammankomsten blir 12 februari och ämnet är Elisabeth Åsbrinks Och i Wienerwald står träden kvar.

Boken belönades med Augustpriset för bästa fackbok 2011 och har blivit omtalad för hur den lyft upp det svenska förhållandet till nazismen.

Den bygger på den judiske pojken Ottos brev, som hans föräldrar skrev till honom sedan han 13 år gammal skickats till Sverige undan nazismens förföljelser i hans hemstad Wien. Breven skildrar de hårdnande villkoren för Wiens judar och de sista kommer från koncentrationslägret Theresienstadt,

Otto hamnade i Småland och blev god vän med en pojke vid namn Ingvar Kamprad. Inte minst paradoxen i denna vänskap och Kamprads medlemskap i en nazistisk organisation har blivit omdiskuterad.

Också bok nummer två har anknytning till andra världskriget. Guernseys litteratur- och potatisskalssällskap av Mary Ann Shaffer och Annie Barrows utspelas i januari 1946, där författaren Juliet Ashton ska börja skriva sin nästa bok. Ett brev från okänd man, hemmahörande på ön Guernsey som varit ockuperat av tyskarna, leder till kontakter med en bokcirkel där och till att Juliet Ashton reser till ön. Därmed förändras hela hennes liv. Den boken diskuteras första gången i Strömstad 26 februari.

Vårens tredje bok blir Alla floder flyter mot havet av Dorit Rabinyan, en berättelse om kärleken mellan en israelisk kvinna och en palestinsk man, med grund i författarinnans eget liv. Romanen skildrar deras kärlek men också svårigheterna när båda är präglade av sin historia och olika värderingar.

Boken prisbelönades och hyllades av kritikerna men ett och ett halvt år efter utgivningen ströks den av det israeliska utbildningsdepartementet från läslistan för skolelever. Motiveringen var att "intima relationer mellan judar och icke-judar, av stora delar av samhället ses som ett hot mot de separata identiteterna".