Nya modellen är en lyxig kombi med utvecklade uppkopplingsmöjligheter.
– Kombiföraren är en viktig kund för vår verksamhet och har varit det i generationer, säger Håkan Samuelsson, vd och koncernchef för Volvo Cars.
– Nya V60 hedrar den traditionen, men tar den samtidigt mycket längre. sade Volvochefen i samband med att Volvo V60 presenterades i Stockholm på onsdagseftermiddagen.
En nyhet är också att kunderna kan få tillgång till V60 via Volvo Cars nya prenumerationstjänst Care by Volvo - kan betala en fast månadsavgift.
Sedan 2014 har Volvo Cars förnyat sitt modellprogram. Först ut var den stora suven XC90 som blev en succé hos kritiker och konsumenter. Sedan rullades hela det större modellprogrammet ut i 90-serien: här finns sedanmodellen S90 och kombin V90 som kom att ersätta bästsäljaren V70. V90 var rentav större än V70 – i varje fall i karossen.
Sedan har vi sett såväl mellanklassuven XC60 och kompakta suven XC40 lanseras. Och nu är det alltså dags för det som är angelägenhet för Volvos svenska hemmamarknad (och förstås även för fler marknader) – mellanklasskombin V60.
Frågan är om den kan locka en del av de kunder som gillade V70 och hittills varit hänvisade till V90? En viktig sak för en kombi är ju lastkapaciteten – stämmer de läckta bilderna som visats upp i medierna de senaste dagarna lär bagageutrymmet vara mer generöst än nuvarande V60, som hade ett rätt sluttande bakparti med en coupékänsla.