HUI: "En djärv satsning"

Handelsanalytiker som Bohusläningen pratat med såg svårigheter för Tanum shoppingcenter från början.

ANNONS
|

På handelns utredningsinstitut, HUI, har analytiker följt Tanum shoppingcentrum sedan starten för knappt tre år sedan.

– Mot bakgrund av Tanum shoppings stora ytor så har det varit problem att få allt uthyrt. Tanken var att hälften av kundkretsen skulle vara inhemsk och andra hälften norsk. Men det bor glest med folk i Tanum. Det finns redan en etablerad gränshandel. Anledning för norrmännen att köra vidare mot Tanum är liten, säger Per Andersson på HUI.

Hans kollega Tobias Rönnberg är inne på samma linje.

– Det är sällan man ser att man bygger den typen av handelsplatser som är så stor på en sådan liten befolkning. Man skulle behöva 2 eller 3 ggr så mycket människor för att locka till en sådan yta som shoppingcentrat har.

ANNONS

De jämför med Torp och att befolkningen runt där är större. De har dessutom till stor del liknande handelskedjor som etablerat sig.

– Läget är inte nödvändigtvis dåligt. Tanum är en bra turistkommun. Men det har skett mycket med omvärlden och handeln i Strömstad och på Torp har utvecklats. Ikea lockar förstås och det har varit förödande för Tanum, säger Per Andersson.

Han vill dock poängtera att det är lätt att sitta med facit i hand i efterhand.

– Jag har full förståelse att man hade tro på det här. Men i Strömstad och på Torp har utvecklingen blivit mer omfattande än vad som var väntat vilket gjort att Tanum fått mindre slagkraft i upptagningsområdet.

Magnus Kroon på Svensk Handel beskriver Tanum shoppingcenter som en djärv satsning. Däremot tror han inte att det är början på någon trend, men tiden och uthålligheten är en viktig faktor. Och det är den tunga volymhandeln som har stått för tillväxten i flera år och där har Tanum inte kunnat positionera sig, menar Kroon.

Han påtalar även att e-handeln har vuxit sig ganska stark under de senaste åren och att det var en tuff tid att komma in i för shoppingcentrat. Spelplanen håller på att ritas om till viss del.

ANNONS

–Att det sedan finns två duktiga aktörer i form av Nordby och Torp har inte spelat Tanum i händerna. Jag gjorde en undersökning bland 55 västsvenska kommuner och då visade det sig att det var tio kommuner som stod för 70 procent av försäljningen, så visst är det tufft, säger Magnus Kroon.

På HUI tror analytikerna att chansen att få verksamhet även i Tanum att överleva ser de som rimliga. Men då är det med en satsning på stället som en destination för turister som lockas av upplevelser. De tar upp Vitlycke museum som skulle kunna vara dragplåstret och något att bygga runt. För handel räcker inte om man inte kan erbjuda något väldigt unikt utbud av affärer.

– Det måste bli en destination och man måste bygga in upplevelser men det är en svår resa att göra, säger Tobias Rönnberg.

ANNONS