Anna Werling menar att hon och personalen inte kan slå sig till ro bara för att de vunnit det prestigefyllda priset Årets Guldkappa. – Konkurrensen är stenhård i klädbranschen nu när konjunkturläget är som det är. Slappnar man av blir man genast förbisprungen.
Anna Werling menar att hon och personalen inte kan slå sig till ro bara för att de vunnit det prestigefyllda priset Årets Guldkappa. – Konkurrensen är stenhård i klädbranschen nu när konjunkturläget är som det är. Slappnar man av blir man genast förbisprungen.

Så fick de vinsten att öka radikalt

Mer kundfolkus, nya arbetsrutiner och en fint dekorerad butik. Mer behövdes inte för att Kappahs butik på Nordby skulle öka sin vinst radikalt. Nu har de fått priset Årets Guldkappa som belöning för sitt arbete.

ANNONS
|

För ett drygt år sedan tog Anna Werling från Stare över som butikschef för Kappahls butik på Nordby. Hon och personalen var överens om att det fanns en del som butiken och de själva kunde bli bättre på och deras förändringsarbete tog fart. För en dryg vecka sedan belönades de med Årets Guldkappa. Det är ett pris som Kappahls koncern delar ut till den butik i organisationen som ökat sin vinst mest.

– Vi gick från plats 75 till plats 3 på ett år. Det är en fantastisk resa vi gjort, säger Anna Werling.

Och vad har de då gjort under den resan?

ANNONS

– För det första är vi ett gott gäng, har en god sammanhållning och trivsel. Vi vill ge järnet. Men det vi särskilt koncentrerat oss på är tre punkter. Den första är kundfokus, berättar hon.

I stora klädkedjors butiker är kundtrycket stort och det kan vara svårt att vara personlig, menar hon.

– Ofta upplever kunderna att personalen bara står och rotar i stora vagnar och säger inte ens hej. Vi har bestämt oss för att vi ska lyfta blicken och ta kontakt med varje kund. Det gör att man får nöjda kunder och ökar försäljningen.

En annan sak personalen och Anna Werling tagit fasta på är utseendet i butiken. Anna Werling har en bakgrund som dekoratör och vet hur viktig upplevelsen av butiken är:

– Vi har jobbat stenhårt för att få en tilltalande butik. Man ska bli köpsugen. Jag har hört från både vänner och bekanta att det har vi verkligen lyckats med.

Den sista punkten man arbetat med har varit att ändra sitt arbetssätt på vissa områden.

– Sätter man sig ner och funderar så kommer nog alla på en del moment i sitt arbete som är riktiga tidstjuvar. Vi har försökt arbeta på ett annat sätt så att det ska gå fortare.

ANNONS

När Anna Werling och hennes personal fick beskedet att de vunnit Årets Guldkappa var det jubel i butiken:

– Det var fantastiskt stort! Vi har firat med lite lunch och alkoholfritt bubbel här på jobbet, men vi ska också gå ut och fira tillsammans, berättar hon.

Grethe Kristiansen, Strömstad, jobbar också i butiken. Hon är väldigt glad och stolt över priset hon och hennes kollegor fått:

– Det är jätteroligt! Det gör ju att man blir sporrad.

ANNONS