Hjälporganisationen Röda halvmånen, soldater och räddningspersonal larmades till olycksplatsen.
Hjälporganisationen Röda halvmånen, soldater och räddningspersonal larmades till olycksplatsen. Bild: Ebrahim Noroozi/AP/TT

Minst tio svenskar döda i flygkrasch i Iran

Alla 176 ombord omkom när ett ukrainskt flygplan kraschade i Iran på onsdagsmorgonen. Minst tio av dem var svenskar, enligt ukrainska myndigheter. Enligt passagerarlistan som TT tagit del av fanns bland andra en familj med två barn och två vuxna från Stockholmsområdet ombord.

ANNONS

Förutom svenskarna fanns 82 iranier, 63 kanadensare samt afghaner, tyskar och britter ombord. Enligt Ukrainas säkerhetsråd dödades även elva ukrainska medborgare, inklusive de nio besättningsmedlemmarna.

Utrikesdepartementet har bekräftat i ett mejl till TT att "ett antal svenskar har förolyckats i flygkraschen i Iran", och säger samtidigt att man arbetar med att få exakt klarhet i siffrorna.

Till de omkomna hör sannolikt en familj med två barn och två vuxna från Österåker nordost om Stockholm samt två gymnasieelever i Jönköpings kommun. Uppgifterna har ännu inte bekräftats av UD. Departementet har beslutat att tills vidare arbeta i krisorganisation och med personal på plats i Iran, genom den svenska ambassaden i Teheran.

ANNONS

Arbete med identifiering

Nationella operativa avdelningen (Noa) arbetar samtidigt med att identifiera personer med anknytning till Sverige, säger Stefan Marcopoulos, pressekreterare vid Noa, till TT.

Identifieringsarbetet sker i enlighet med riktlinjer som slagits fast av Interpol. Han kan inte ge några tidsramar för när någonting kan hända i identifieringsarbetet.

– Det är ett arbete som leds av det land där händelsen har inträffat.

"Ordentlig utredning"

En förklaring till att antalet omkomna svenskar inte kunnat bekräftas kan vara att de rest på annat pass än svenskt, säger UD:s presskommunikatör Sara Brynedal. Samtidigt måste deras anhöriga underrättas.

I ett mejl till TT kommenterar statsminister Stefan Löfven (S) katastrofen:

”Mina tankar går i denna svåra stund till de omkomna, deras familjer och närstående. Det är viktigt att det nu görs en ordentlig utredning om orsaken till flygkraschen", skriver statsministern.

Även kung Carl XVI Gustaf kommenterar händelsen på hovets hemsida:

"Dagens flygplanskrasch i Teheran har krävt många människoliv. Bland de förolyckade fanns ett antal svenskar. Mina och min familjs tankar går i denna stund till de omkomna, deras familjer och närstående."

Oklar orsak

Boeing 737-planet störtade strax efter att det lyft från Teherans internationella flygplats Imam Khomein. Det skulle till Kiev i Ukraina men kraschade i närheten av staden Parand.

Flygbolaget Ukraine International Airlines uppger att planet nådde 2 400 meters höjd innan det började falla. Planet var byggt 2016 och hade genomgått en säkerhetskontroll utan anmärkningar så sent som den 6 januari.

ANNONS

Vad som orsakade kraschen är inte känt. Representanter för flygbolaget skrev i ett uttalande att risken för att besättningen gjort något fel är minimal. I ett uttalande från den ukrainska ambassaden i Iran påstods i stället ett motorfel vara orsaken. Uttalandet togs dock tillbaka med hänvisning till att det inte var officiellt. Färdskrivarna, de så kallade svarta lådorna, ska ha hittats.

SAS ställde in

SAS ställde in ett flyg till Beirut som skulle ha avgått under onsdagseftermiddag på grund av flygkraschen, berättar Kristian de Place Gamborg Hansen, tillförordnad presschef på SAS.

– Vi vet inte om vi ska ställa in fler flyg dit, men nästa plan till Beirut går först på lördag, så till dess kan situationen ha ändrats, säger han.

I övrigt flyger SAS inte alls i området.

Flygplanstillverkaren Boeing skriver på Twitter att tankarna efter denna "tragiska händelse" går till besättningen, passagerarna och deras anhöriga.

Enligt Al-Jazeera skulle planet ha lyft klockan 5.15, lokal tid, men avgången sköts upp en timme.

Det nu kraschade planet var av typen 737-800 Next Generation. Plantypen 737-MAX, som har flygförbud efter två uppmärksammade olyckor, är en senare generation plan.

Metallbråtet på bilden ska föreställa delar från det plan som störtat i Iran.
Metallbråtet på bilden ska föreställa delar från det plan som störtat i Iran. Bild: Mohammad Nasiri/AP/TT
Ett stort räddningspådrag fanns på plats efter att planet kraschat.
Ett stort räddningspådrag fanns på plats efter att planet kraschat. Bild: Mohammad Nasiri/AP/TT

Passagerarplan med max 189 platser

Längd: 39,5 meter

Vingbredd: 35,8 meter

Höjd: 12,5 meter

Motorer: CFM-56

Källa: Boeing

10 mars: Samtliga 157 ombord, varav fyra svenskar, omkommer när Ethiopian Airlines Boeing 737 Max-8 på en reguljärflygning på väg mot Nairobi kraschar strax efter start från Etiopiens huvudstad Addis Abeba.

5 maj: 41 människor dör när ett Aeroflot-plan av typ Suchoj Superjet 100 fattar eld efter att ha nödlandat på Moskvas internationella flygplats Sjeremetjevo.

24 november: Uppemot 30 människor dör när ett plan av typ Dornier-228-200 från flygbolaget Busy Bee kraschar i ett bostadsområde i Goma i östra Kongo-Kinshasa. Ett tiotal av de omkomna befann sig i byggnaderna som träffades.

27 december: Ett Fokker 100-plan från flygbolaget Bek Air med närmare 100 personer ombord störtar strax efter start från Almaty i Kazakstan och träffar ett tvåvåningshus. Minst tolv människor dör.

ANNONS