Enligt planen ska Skeppsbroplatsen bebyggas med bostäder.
Enligt planen ska Skeppsbroplatsen bebyggas med bostäder.

Backa inte in i framtiden

Jan Wogel svarar Åke Sundemar (L): Bostadsbygge på Skeppsbroplatsen är feltänkt och slöseri med skattepengar.

ANNONS
|

I lördagens Strömstads Tidning argumenterar Liberalernas Åke Sundemar för bostadsbebyggelse på Skeppsbroplatsen och nya P-hus. Jag anser det vara feltänkt och ett helt onödigt slöseri med skatte­pengar.

En levande stad behöver såväl bostäder som näringsliv och grönområden. Det är inte bara bostäder som håller ihop en stad, det gör även parker och evenemangsplatser. Se exempelvis Kungsträd­gården i Stockholm eller Central Park i New York.

I syfte att behålla en levande stadskärna är annars det kanske allra viktigaste att slå vakt om centrumhandeln. Om den tillåts dö blir Strömstad en spökstad som är svår att väcka till liv igen. Det finns många skrämmande exempel på detta såväl i Sverige som runtom i världen.

ANNONS

LÄS OCKSÅ:Hus på Skeppsbroplatsen knyter Canning till staden​

Strömstads centrumhandel är beroende av tillresande turister och norrmän och de är i huvudsak bilburna. Därför är det i nuläget helt nödvändigt att slå vakt om de centralt belägna p-platserna. Skeppsbroplatsens parkeringsplatser är troligtvis de billigaste kommunen har. Att nu offra dem och i stället bygga dyra P-hus vore att backa in i framtiden.

I mer framtidsinriktade kommuner, till exempel Göteborg, tar man i stället del av svensk och internationell forskning kring vad självkörande bilar inom en snar framtid kommer att ställa för krav och ge för möjligheter inom stadsplaneringen.

Bland andra Chalmers, KTH och SLU har de senaste åren presenterat ett flertal studier som alla pekar på att vi inom ett par decennier kommer att ha ett betydligt mindre behov av P-platser än i dag. Att enkelt kunna kalla på förarlösa taxibilar i stället för att äga en egen bil kommer inom något decennium att vara ekonomiskt fördelaktigt.

En taxibil upptar mindre än 20 procent av det gatuutrymme som upptas av privatbilar av det enkla skälet att de hela tiden rullar och därför inte behöver tillnärmelsevis lika många P-platser. Denna infrastrukturella revolution kommer sannolikt först i storstäderna, men når i sinom tid även Strömstad.

ANNONS

Det vore vansinne att 2018 fatta beslut som hotar centrumhandeln och lägga skattepengar på nybyggnation av dyra P-hus som inom ett par decennier sannolikt är helt onödiga. När Göta Kanal 1832 stod färdig tog det inte många år innan järnvägen kom och i ett slag gjorde den omodern.

Satsa i stället framtidsinriktat på att gynna centrumhandeln, bebygg Canning med bostäder och snygga upp Skeppsbroplatsen. Men låt den fortsatt under en övergångstid vara kombinerad parkerings- och evenemangsplats.

Inom en inte särskilt avlägsen framtid kommer Skeppsbroplatsen sannolikt utan att hota centrumhandeln kunna omvandlas till ”världens vackraste torg” som Miljöpartiet uttryckte det inför valet 2014.

Jan Wogel

Båtviken

LÄS OCKSÅ:Hus på Skeppsbroplatsen knyter Canning till staden

ANNONS