Linfärjan Bojan är idag det transportmedel som gäller över Bojarkilen - men planer finns på en bro.
Linfärjan Bojan är idag det transportmedel som gäller över Bojarkilen - men planer finns på en bro. Bild: Thomas Bennelind

Liberalerna sa: Bygg bro nu! – vad hände sen?

Lars Georgsson i frågan om bro över Bojarkilen.

ANNONS

Vi har inte varit overksamma i frågan om bron över Bojarkilen, hävdade Liberalernas Kerstin Karlsson och Lars Tysklind på Fria ord för ett tag sedan.

Enligt dem finns det ett färdigt förslag till en öppningsbar bro vilken skulle kunna förverkligas tämligen omedelbart. Det märkliga med detta påstående är att något sådant färdigbehandlat förslag inte finns utförligt redovisat i vare sig Miljö- och byggnämnden, Tekniska nämnden, Kommunstyrelsen eller Kommunfullmäktige. Trots att det är ett mycket kostbart projekt.

Bron skall placeras i Bojarkilens mynning för att knyta ihop ”utvecklingsområdet” Gåseberget med centrum. En snabb titt på ett foto visar då att Gåseberget just vid det tänkta brofästet är lodrätt och väldigt högt. Bron måste alltså kompletteras med någon form av hiss vilket verkar ganska opraktiskt. Om man gående skall nå Gåseberget får det ske via en väg på nordöstra sidan, d.v.s. ungefär där som man förslagsvis kan lägga en billig pontonbro över Bojarkilen och en gång och cykelväg till centrum. Om man sedan skall ge sig på att bygga på Gåseberget krävs det en så omfattande investering i infrastruktur både på och omkring berget att det blir ett mycket dyrbart projekt.

ANNONS

Efter precis på dagen fyra års insatser från det tidigare styret i kommunen så skall det alltså finnas ett broförslag. Och dessutom ett billigt sådant som finansierar sig självt. Jag tror att det är många med mig som skulle vilja veta lite mer om detta förslag. Vad det kostar, varför det är nödvändigt och hur det skall självfinansieras. Och inte minst en förklaring till vad begreppet, ”tämligen omgående” innebär, eftersom begreppet ”Bygg en bro NU” i Folkpartiets valrörelse 2014 levt i fyra år utan att avsätta minsta resultat. Peter Dafteryd (C) klubbade i KS den 31 januari förra året ett beslut att sända ett uppdrag till tekniska förvaltningen att arbeta fram ett konkret förslag till bro. Det arbetet pågår fortfarande. Varken detaljplan eller ansökan om vattendom finns, och inte heller den "noggranna kostnadsberäkning" som Dafteryd talade om. Det är lite Jönssonligan och Sickan över det hela. Men man har ju en plan.

Lars Georgsson

ANNONS